V uplynulých dňoch sme upozornili na viacero premyslených podvodov, ktoré číhajú na používateľov. V jednom prípade ide podvodníkom najmä o to, aby dostali aplikáciu pod svoju kontrolu.
Obeť nasmerujú na dôveryhodne vyzerajúcu stránku. Keď súhlasí s autorizáciou nového zariadenia, získajú cez webové rozhranie potrebnú kontrolu nad aplikáciou.
Celý rad podvodov
Cez známu aplikáciu WhatsApp sa rovnako šíri iný typ vírusu. Neopatrnosť vďaka jedinej SMS správe môže znamenať, že prídete o úspory z vášho účtu. Novou hrozbou je malvér pod názvom „SuperCard X“, ktorý cieli práve na službu NFC a váš smartfón, cez ktorý vám behom chvíle môžu zmiznúť peniaze.
Ďalší zo série podvodov, pri ktorých vás podvodníci vyzývajú na kliknutie na priložené odkazy, súvisí s populárnym telefónnym operátom.
Na prvý pohľad pôsobia tieto e-maily ako bežná komunikácia od známeho operátora ORANGE. V texte sa dozviete, že máte nárok na vrátenie peňazí, údajne za preplatok na službách.
Stačí len kliknúť na priložený odkaz a zadať svoje údaje. Práve v tomto bode však prichádza zlom – ak tak spravíte, citlivé informácie ako číslo platobnej karty sa môžu dostať rovno do rúk podvodníkov.
Mylná informácia o preplatku
Podvodníci sa však tentokrát zamerali aj na Sociálnu poisťovňu (SP), ktorej meno zneužívajú v e-mailových komunikáciách. Nič netušiacich poistencov upozorňujú na mylné informácie o vzniknutom preplatku na poistnom. Cieľom je, samozrejme, vylákať citlivé údaje od ľudí, ktorí nemusia rozlíšiť skutočnosť od výmyslu, a preto zveria svoje dáta priamo do rúk páchateľom.
SP na svojej stránke varuje, aby ste pri obdržaní mailu v žiadnom prípade neklikali na priložené odkazy, nereagovali na správu a okamžite ju vymazali.
V tele správy sa môže objaviť „Informácia o nadmerne uhradených príspevkoch na starobné poistenie – výzvu na doplnenie údajov.“
Pokiaľ klient naletí na podvod, doplnením údajov prostredníctvom priloženého webového linku môžu byť jeho osobné dáta zneužité, prípadne sa stane obeťou finančného podvodu.
Aké sú znaky falošnej správy?
- Podvodník od klienta žiada osobné údaje alebo ich doplnenie, vyžaduje heslá alebo bankové údaje.
- Ponúka vám odkaz, na ktorý vás vyzýva kliknúť, aby ste sa prihlásili na klamlivú stránku Sociálnej poisťovne, banky alebo inej inštitúcie či priamo poskytli citlivé údaje zo svojej bankovej karty.
- Urguje vybavenie záležitosti naliehavou formou a splnenie pokynov v krátkom čase.
- V správe sa obyčajne vyskytujú gramatické alebo štylistické chyby.
- Odosielateľ správy pôsobí podozrivo, ide o formu e-mailovej adresy, ktorá nemá nič spoločné s danou inštitúciou, resp. adresa odosielateľa má formu, ktorá vám nie je známa.
Poisťovňa dodáva, že týmto spôsobom neinformuje klientov o vzniknutých preplatkoch a ani od nich nežiada touto cestou doplnenie osobných údajov. V prípade, že vám v mailovej schránke pristane podobná správa, obráťte sa priamo na SP, či už na informačno-poradenské centrum, alebo v ktorejkoľvek pobočke.
„V súčasnosti, keď sa podvody formou elektronickej komunikácie objavujú čoraz častejšie, prosíme klientov, aby vnímavo a pozorne pristupovali k podobným správam (najmä e-mailom, sms alebo správam cez sociálne siete) a zodpovedne si preverili ich obsah a pravdivosť,“ vystríha SP.