Vozidlá Tesla nie sú podľa bývalého technika tejto automobilky bezpečné na prevádzku vo verejných komunikáciách. Niekdajší technik Lucasz Krupski nemeckému denníku Handelsblatt poskytol interné údaje Tesly vrátane sťažností zákazníkov ohľadom softvéru, ktorý sa stará o brzdenie a samoriadenie áut. Všetci sme podľa jeho slov pokusné králiky.
Snaha Lucasza Krupského riešiť problémy interne je podľa jeho slov „do prázdna“. Prípadu sa venoval portál BBC, americká automobilka sa k obvineniam bezprostredne nevyjadrila.
Krupskiho znepokojuje, ako Tesla využíva umelú inteligenciu (AI) vo funkcii autopilota, teda v sade pokročilých funkcií asistenčného systému pre vodičov. „Podľa môjho názoru nie je pripravený ani hardvér, ani softvér,“ povedal Krupski v rozhovore s BBC. „Týka sa to nás všetkých, pretože sme v podstate súčasťou experimentu na verejných komunikáciách. Aj keď nemáte vozidlo značky Tesla, vaše deti stále chodia po chodníku,“ dodal.
Krupski ako niekdajší zamestnanec americkej automobilky tiež konštatoval, že v dátach spoločnosti našiel dôkazy, ktoré nasvedčujú tomu, že sa nedodržiavali požiadavky na bezpečnú prevádzku vozidiel s určitou úrovňou autonómnej alebo asistenčnej technológie riadenia. Krupski napríklad spomenul, že s ním ďalší zamestnanci hovorili o tom, že vozidlá náhodne brzdia v reakcii na neexistujúce prekážky.
Funkcia autopilota Tesly zahŕňa okrem iného asistované riadenie a parkovanie. Napriek svojmu názvu však vyžaduje, aby niekto sedel na mieste vodiča a držal ruky na volante.
Automobilku Tesla kvôli funkciám asistenčného systému pre vodičov vyšetruje od januára americké ministerstvo spravodlivosti. Softvérom sa zaoberá aj americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).
Krupski denníku Handelsblatt sprístupnil 100 gigabajtov interných dát Tesly. Úrad pre ochranu osobných údajov v Holandsku, kde sídli európska centrála automobilky, BBC potvrdil, že bol o úniku dát informovaný, a že tvrdenie preveruje.
Krupského tvrdenia vyvolávajú obavy ohľadom technológie samoriadenia, konštatoval Jack Stilgoe, ktorý sa na londýnskej univerzite UCL zaoberá výskumom autonómnych vozidiel. „Ide o akýsi test umelej inteligencie v reálnom svete, na ceste s nami všetkými okolo,“ povedal.