Európske automobilky nemajú dostatok vzácnych zdrojov na výrobu batérií do elektromobilov. Ukazuje to najnovšia štúdia skupiny Transport & Environment, podľa ktorej si európske firmy na dosiahnutie plánovaných cieľov do roku 2030 stihli zaistiť len 16 percent požadovaného množstva lítia, kobaltu a niklu. Konkurencia je podľa výskumníkov ďalej.
Celosvetový závod o dostatok surovín na výrobu batérií do elektromobilov či smartfónov je v plnom prúde. Európske automobilky v ňom ale podľa vedcov hrajú druhé husle. V oblasti zaisťovania prístupu ku kľúčovým surovinám na výrobu batérií do elektromobilu sa darí predovšetkým americkej automobilke Tesla a čínskej značke BYD. Informoval o tom britský denník The Guardian.
Zdroje na výrobu elektromobilov chýbajú európskym automobilkám aj napriek tomu, že už v roku 2035 vojde v Európskej únii a Spojenom kráľovstve do praxe nariadenie zakazujúce výrobu a predaj nových automobilov s klasickými spaľovacími motormi.
„Tesla a BYD sú ďaleko pred väčšinou dôležitých európskych hráčov. Tí sa k úlohe v podobe zaistenia dostatku materiálov na výrobu batérií ešte len prebúdzajú,“ uviedla pre denník The Guardian Julia Poliscanová, ktorá je v skupine Transport & Environment vrchnou riaditeľkou pre vozový park a elektromobilitu.
Medzery má hlavne BMW alebo Hyundai
Podľa štúdie majú najväčšiu stratu hlavne automobilky BMW, Mercedes-Benz, Kia alebo Hyundai. Firmy ako Volkswagen, Ford alebo Stellantis dokážu podľa štúdie skupiny Transport & Environment čínskej BYD a americkej Tesle konkurovať.
Čerstvá analýza sa zhoduje s prognózou, ktorú pred pár týždňami spracovala dátová spoločnosť Benchmark Mineral Intelligence. Tá varovala, že dopyt po kobalte, nikle a lítiu v nasledujúcich desiatich rokoch významne prevýši ponuku.
Výskumníci z Benchmark Mineral Intelligence predpokladajú, že dopyt po lítiu sa do roku 2030 zhruba zoštvornásobí. V tom čase by ale na globálnom trhu mohlo chýbať až 390-tisíc ton lítia.
Analytici Benchmark Mineral Intelligence zároveň predpovedajú nedostatok kobaltu a niklu. „V strednodobom, a dokonca aj v dlhodobom horizonte bude nedostatok lítia a ďalších surovín veľmi limitujúci,“ povedal pre denník The Guardian dátový riaditeľ spoločnosti Benchmark Caspar Rawles. Dodal, že sprevádzkovanie veľkých ťažobných projektov trvá najmenej päť rokov, a kým sa začne vyrábať naozaj vo veľkom meradle, bude táto doba ešte o dva roky dlhšia.