Legenda medzi obuvníkmi prežíva na Slovensku ťažké časy. Sieť predajní značky Baťa sa rokmi zmenšila na polovicu a prognózy nie sú optimistické. Čo stojí za týmto úpadkom a má ešte značka šancu na obrat?
Predajní ubúda, strata rastie
Značka Baťa, ktorá má vo svete status ikony, čelí na Slovensku dlhodobo nepriaznivej situácii. Už od roku 2013 je jej hospodárenie v červených číslach. Len v roku 2023 zaznamenala stratu viac ako 1,1 milióna eur, pričom tržby sa v posledných rokoch pohybovali medzi 7 až 8 miliónmi eur. V dôsledku toho firma postupne zatvára svoje kamenné predajne naprieč Slovenskom, informuje o tom portál aktuality.sk.
Zatiaľ čo v roku 2022 ešte fungovalo 17 predajní, dnes ich je už len osem. Zákazníci tak dnes nájdu Baťu len v Bratislave (Eurovea a Avion), v Poprade (Max a Forum) a po jednej predajni zostáva v mestách Nitra, Trenčín, Prešov a Košice. Z trhu tak zmizli pobočky napríklad v Žiline, Banskej Bystrici či Trnave.
Digitálny vlak ušiel – Baťa nestíha trendom
Za dlhodobým poklesom môžu byť viaceré faktory. Mladšie generácie zákazníkov uprednostňujú online nákupy, pričom Baťa síce prevádzkuje vlastný e-shop, no podľa odborníkov nestíha držať krok s konkurenciou.
„Vzdialenosť dodávajúceho nie je problém, poplatky za dopravu v pomere k cene produktu sú akceptovateľné. Tu ako keby spoločnosť Baťa trocha zaspala a ponuka cez internet nie je natoľko lákavá ako u iných spoločností. Navyše, môj osobný názor, nedrží trendy v móde, ponúka relatívne jednostranne modely, ktoré sa veľmi nemenia, pričom ‚konzervatívna‘ obuv, ktorá by v ponuke mala pretrvávať, je v defenzíve,“ tvrdí Jozef Orgonáš z Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Zákazníkom navyše chýba variabilita a módna aktuálnosť. Ponuka sa podľa odborníka málo mení a zostáva „konzervatívna“, čo značne oslabuje jej konkurencieschopnosť na trhu.
Konkurencia, náklady a meniaci sa trh
Okrem zmeškaných trendov sa Baťa borí aj s rastúcimi nákladmi na prenájom, mzdy a energie, ktoré za posledné roky výrazne vzrástli. K tomu sa pridáva silná konkurencia v oblasti obuvi a módy, ktorá prichádza s flexibilnejšími modelmi predaja.
Podľa odborníkov je preto čoraz pravdepodobnejšie, že spoločnosť zruší všetky fyzické predajne a zostane výlučne pri e-shope. Pomôcť by mohla prítomnosť v silnejších nákupných centrách a radikálna modernizácia ponuky.
Zachráni e-shop kedysi neotrasiteľnú značku?
Baťa bola kedysi symbolom spoľahlivosti a kvality. Dnes však čelí realite, ktorú nedokáže len tak prehliadnuť. Slovenský zákazník sa mení, a ak sa značka neprispôsobí, môže zo slovenských ulíc úplne zmiznúť. Budúcnosť tejto legendy tak závisí od jej schopnosti adaptovať sa — predovšetkým v digitálnom priestore.