Ropný gigant Shell definitívne zatvára väčšinu svojich vodíkových staníc v Kalifornii a dáva tak jasný signál, že vodíková technológia v osobnej doprave čelí vážnej kríze. Hoci ešte pred rokom plánoval masívnu expanziu, dnes uprednostňuje elektromobily. Znamená to definitívny koniec vodíka?
Ropný gigant mení stratégiu
Spoločnosť Shell oznámila trvalé zatvorenie šiestich zo svojich siedmich vodíkových čerpacích staníc pre osobné autá v Kalifornii. Posledná zostávajúca prevádzka v meste Torrance pri Los Angeles je síce stále v prevádzke, no aj tá je na predaj – jej budúcnosť je preto veľmi neistá. Informuje o tom portál Autoviny.sk.
Dôvodom tohto kroku sú podľa oficiálneho vyhlásenia problémy s dodávkami, technickými riešeniami a nepriaznivé trhové podmienky, ktoré zásadne narušili obchodný model Shellu. Spoločnosť zároveň deklarovala, že svoju pozornosť presúva k rozvoju infraštruktúry pre elektromobily.
Koniec jedného ambiciózneho plánu
Len v roku 2023 pritom predstavil plán výstavby 48 nových vodíkových staníc naprieč Kaliforniou. Už o niekoľko mesiacov neskôr však projekt náhle zastavili a začalo sa tiché rušenie niektorých prevádzok. Vyvrcholením bolo februárové oznámenie z roku 2024, že zatváranie vodíkových staníc bude trvalé.
Prečo sa zmenila stratégia?
V pozadí rozhodnutia stojí viacero faktorov. Kalifornský trh síce vodíkovú mobilitu podporoval, no výsledky nepresvedčili. V roku 2023 sa tu predalo len 3 143 vodíkových vozidiel, čo je menej než 1 % v porovnaní s predajom batériových elektromobilov za rovnaké obdobie.
Okrem nízkeho dopytu sa objavili aj technické komplikácie. Mnohé stanice Shell využívali systémy od nórskej firmy Nel, ktorá čelí súdnym sporom pre poruchy v technológii tankovania vodíka. Kombinácia nízkeho záujmu, nedostatočnej infraštruktúry a problémových technológií viedla k rozhodnutiu zmeniť smer.
Vodík dostáva stopku, no nie úplne
Hoci Shell v oblasti osobnej dopravy od vodíka ustupuje, v prípade nákladnej dopravy s ním počíta aj naďalej. Vodíkové stanice pre ťažké nákladné vozidlá zostávajú v pláne, keďže vodík tu stále predstavuje sľubnú alternatívu k batériovým pohonom.
Spoločnosť tiež vysvetlila, že investície budú smerovať najmä do výstavby nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorú považuje za efektívnejší spôsob znižovania emisií.