Celoštátna billboardová kampaň, ktorá tento týždeň zaplavila ulice Maďarska, burcuje napätie medzi nacionalistickou konzervatívnou vládou v krajine a Európskou úniou. Kampaň si berie na mušku šéfku Európskej únie Ursulu von der Leyenovú.
„Netancujme, ako oni pískajú“ znie slogan, ktorý maďarské ulice v týchto dňoch doslova zaplavil. Vládou financovaná kampaň zobrazuje von der Leyenovú, šéfku exekutívy Európskej únie, spolu so synom maďarsko-amerického finančníka Georga Sorosa Alexom Sorosom.
Maďarský premiér Viktor Orbán sa dlhodobo stavia proti EÚ. Obviňuje Brusel zo snahy vnútiť Maďarsku nechcenú politiku a prirovnáva členstvo v EÚ k 40-ročnej sovietskej nadvláde, ktorú Maďarsko zažilo v 20. storočí.
Ako informuje U.S. News, Európsky parlament dianie v Maďarsku už dlhšie znepokojuje. Podľa neho dochádza v krajine k hybridnému režimu volebnej autokracie a Maďarsko už jednoznačne nemožno považovať za demokraciu. Európska komisia už viac ako desať rokov obviňuje Orbána z rozkladu demokratických inštitúcií, ovládania médií a porušovania práv menšín.
Eskalácia vládnej protieurópskej rétoriky
Vláda Viktora Orbána sa v občanoch dlhodobo snaží vzbudiť národné povedomie. Robí to skrz útoky na von der Leyenovú a sporné otázky zamerané na migráciu, LGBT komunitu či podporu Ukrajiny. Mnohí odborníci tieto kroky vnímajú ako eskaláciu vládnej protieurópskej rétoriky, ktorá je hlavným krédom súčasnej volebnej kampane do Európskeho parlamentu a komunálnych volieb, ktoré sú v krajine naplánované na jún.
Maďarsko však dotácie z EÚ potrebuje. Značia o tom viaceré skutočnosti ako technická recesia či najvyššia inflácia, ktorej krajina čelí spomedzi všetkých členov EÚ.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)