Opäť tu máme to obdobie, keď na nás z každej strany vyskakuje marketingový ťah mnohých obchodníkov, známy ako Black Friday. Pôvodná snaha amerického maloobchodu o oživenie prerástla časom do celosvetovej mánie, počas ktorej mnohí zákazníci strácajú hlavu. Je dnes skutočne iba o zľavách?
Black Friday už dávno nie je záležitosťou len USA, pobláznil celý svet. Obchodníci sa naň poctivo pripravujú skoro takmer celý rok – a rovnako by sa k tomu mali postaviť aj spotrebitelia. Neuvážené nakupovanie nie je a nikdy ani nebolo o šetrení. Ak stratíte hlavu, namiesto dobrého obchodu vás čaká iba prázdny účet.
Ako nepodľahnúť nákupnému šialenstvu a ktorým krokom sa radšej vyhnúť?
Šialenstvo, ktoré dnes pozná celý svet
Ako informuje Agency Vista, skutočný pôvod pojmu „Black Friday“ nie je známy. Existuje však viacero teórii o tom, ako sa táto tradícia zmenila na sviatok bláznivých nákupov. Jedna teória vraví, že pojem vznikol v súvislosti s policajtmi vo Philadelphii v 50. rokoch minulého storočia. Označovali tak deň po sviatočných nákupoch po Dni vďakyvzdania, kedy boli takmer všetky obchody zatvorené.
Počas jedného z najväččích amerických sviatkov sa Amerika sťahuje z jedného konca na druhý, policajti tak zažívali najväčšie dopravné zápchy kvôli davom ľudí na cestách. V dôsledku toho boli ozbrojené zložky nútené pracovať aj cez víkendy a nadčasovať – a je to tak dodnes. Aj tento rok Američania očakávajú rekordné počty cestujúcich. Americká motoristická skupina AAA predpovedá, že medzi stredou a nedeľou po Dni vďakyvzdania pocestuje až 55,4 milióna Američanov do cieľa vzdialeného najmenej 80 kilometrov od domova, pričom v stredu 22.11. budú cesty pravdepodobne najupchatejšie.
Späť k nakupovaniu. Od 50. rokov 20. storočia Black Friday označuje začiatok sezóny vianočných nákupov. Reklamné kampane začínajú už začiatkom novembra, ich úlohou je propagovať dlhodobú marketingovú akciu, aby prilákala čo najviac spotrebiteľov.
Jeden deň sa časom zmenil na týždeň, dnes už máme nákupný „čierny“ celý mesiac.
Je Black Friday dlhodobo udržateľný?
Mnohí malí a strední podnikatelia sa na tomto svetovom ošiali odmietajú podieľať. Niektorí si dokonca uvedomili, že ich sezónne výpredaje nemajú až taký vplyv na celkový predaj.
„Kedysi ste mali zimný a letný výpredaj, no dnes veľkí obchodníci s módou spontánne využívajú víkendovú zľavu 25 %, pretože ich predaje klesajú. Robia to preto, aby generovali veľké zisky. Nezávislí maloobchodníci ako my to nedokážu udržať,“ opisuje spoluzakladateľ Urban Style Gerry Shackleton.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)