Pesnička Summer of 69′ v podaní kanadského speváka Bryana Adamsa je zrejme najznámejšou pesničkou tohto hudobníka pre širšie publikum. Menej známy je fakt, že okrem spomínaného hitu sú 60. roky minulého storočia začiatkom spevákovej vášne pre fotografiu. Vystavované snímky vojenských veteránov a umelcov v bratislavskom Dome umenia aj preto pôsobia rokmi ladeným tónom zmyslu pre detail.
Možno to bolo počasím, ale pri vstupe do sály s fotografiami kanadského speváka v Dome umenia človek pocítil niečo ako ticho pred búrkou. V ten deň výdatne pršalo a všetky kvapky sa výrazne ozývali pri dopade na priesvitnú strechu v spomínanej sále. Dupot dažďa pôsobil ako kontrast medzi tým minulým a prítomnosťou znázornenou na stenách.
Kurátori výstavy totiž vložili do prvej časti výstavy Adamsových fotiek britských, vojenských veteránov z Afganistanu a Iraku. Nesie názov Zranení – Dedičstvo vojny. „Bol som zhrozený z toho, ako sme boli o vojne v Iraku klamaní. Milión Iračanov zomrelo zbytočne, nehovoriac o nespočetných tisícoch vojakov. Portréty sú dokumentom, trvalým odkazom o dôsledkoch toho, čo sa stane, keď sa zbytočne rozhodneme ísť do vojny,“ uviedol spevák o svojej sérii fotografií s portrétmi zmrzačených príslušníkov britskej armády.
Vojaci s amputovanými končatinami, náhradnými protézami dolných končatín či zdeformovanými pohľadmi následkom popálenín či zásahom črepín munície. Také je skutočné svedectvo vojny so svojimi hrdinami, ktorých svedectvá na vlastnom tele zdokumentoval Bryan Adams.
Celá séria fotografií s rovnakým názvom ako časť spevákovej výstavy v Bratislave vyšla knižne už v roku 2013. „Je ťažké vedieť, odkiaľ získať pravdu alebo komu veriť. Skoro každá vojna súvisí s bojom o zem alebo o peniaze. V poslednom čase sa zdá, že ide o to, kto má kontrolu nad našou energiou,“ uviedol hudobník na margo širšieho kontextu jeho sportrétovaných vojakov.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)