Záujem Slovákov o elektromobily stúpa, avšak tento nárast nepociťujú v každej predajni. Kupujúcich odrádza hlavne nedostatočná podpora zo strany štátu, ale aj nedostatok nabíjačiek. Pri kúpe rozhoduje kapacita batérie či nájazd kilometrov, no zavážiť môžu aj LED svetlá.
Nulová podpora
Záujem o elektromobily a hybridy u Slovákov sa zvyšuje. Autobazáre výrazný nárast nepocítili. „V našom autobazáre máme vždy v ponuke dva až štyri elektromobily, ale nemôžem potvrdiť, že by predajnosť medziročne stúpla,“ hodnotí predaj v aktuálnom roku Richard Kiko z autobazáru Autowork Nitra.
„Osobne si myslím, že naša krajina bude ešte veľmi dlho zaostávať v predajnosti elektrických áut. Podpora elektromobility od štátu je prakticky nulová, ako aj znalosti samotných potenciálnych zákazníkov, ktorých môže odradiť aj zatiaľ nedostatočná sieť nabíjačiek,“ dodáva.
Menej súčiastok
„Najčastejšie sa zákazníci zaujímajú o dojazd, kapacitu batérie, prípadne o servis pri poruche. V neposlednom rade ich zaujímajú možnosti nabíjania a následná úspora na prevádzkových nákladoch. Elektromobil ale nie je zaujímavý iba kvôli úspore prevádzkových nákladov, ale aj pre svoj komfort, okamžitý výkon, ticho či bezporuchovosť,“ vysvetľuje R. Kiko.
Pri rozhodovaní medzi automobilom so spaľovacím motorom a elektromobilom by nemala hlavnú úlohu zohrávať len obstarávacia cena, ale zákazník by mal tiež hľadať rozdiely vo výške nákladov na prevádzku. „Kúpa elektromobilu je určite menšie riziko ako kúpa auta so spaľovacím motorom, pri ktorom je potrebné rátať s podstatne viac súčiastkami (motor, prevodovka, katalyzátor, DPF filter, alternátor, štartér, vodná pumpa, rozvody) než pri elektromobile,“ objasňuje.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)