Pamätáte si, keď sa nás už ako malých pýtali, čím chceme byť v budúcnosti, keď budeme „veľkí“? Väčšina odpovedí bola jasná. Išlo o tradičné remeslá, ako napríklad automechanik, učiteľka, murár, stavbár, požiarnik, smetiar, policajt či upratovačka, lekárka, kaderníčka alebo kuchárka. Aké odpovede ale dostaneme v súčasnej digitálnej dobe? Influencer, Tik-Toker, YouTuber alebo možno grafik, fotograf, kameraman, modelka, vizážistka, fitness trénerka či blogerka.
Technologické trendy sa vyvíjajú markantným tempom a neobchádza to ani naše deti. No ovplyvňuje ich digitálna doba až natoľko, aby sa chceli všetky deti v predškolskom veku stať influencermi? Pomocnú ruku pri zisťovaní budúcich povolaní podávajú kariéroví poradcovia – vyškolení odborníci v oblasti kariérneho poradenstva. Reflektujú na rýchlo meniacu sa dobu výberom inovatívnych metód a foriem, ktorými sa snažia vzbudiť záujem u nastupujúcej generácie.
Kariérne poradenstvo je väčšinou dostupné pre žiakov základných škôl a ešte častejšie v prípade posledných ročníkov. Aktualizácie a reformy vzdelávania sú však každým rokom posúvané aj na mladších žiakov a siahajú až na prvé stupne základných škôl. Je ale možné pri tak malých deťoch zistiť, akému odvetviu by sa chceli venovať?
„Keď sa spätne pozriem na moju približne 25-ročnú prax v pozícii metodika v Centre poradenstva a prevencie (CPP) pre výchovné a kariérové poradenstvo, náplň pracovnej činnosti v začiatkoch môjho pôsobenia spočívala predovšetkým v individuálnom poradenstve pre žiakov končiacich ročníkov základných škôl (ZŠ) a ich rodičov. Zvýšenú pozornosť sme v mojich profesijných začiatkoch v rámci našej CPP venovali žiakom končiacim, v nižšom, ako deviatom ročníku. Spolupracovali sme so strednými školami, informovali o možnostiach štúdia na stredných školách, metodicky viedli a usmerňovali výchovných poradcov v našej pôsobnosti. Samozrejme, uvedené činnosti realizujeme aj v súčasnosti, avšak v novom príťažlivejšom prevedení,“ vysvetlila pre iStream.sk Monika Bečkeiová, sociálna pedagogička a kariérová poradkyňa z Centra poradenstva a prevencie.
Postupne, vychádzajúc z potrieb dnešnej doby a rýchlo meniaceho sa sveta práce, ako aj potrieb moderného chápania výnimočností nastupujúcich generácií detí a mládeže, je nutné, aby sa inovovali aj služby v kariérovom poradenstve.
„Využívame nové, na klienta orientované prístupy, metódy a spôsoby práce. Sprevádzame našich klientov na ceste k vysnívanému povolaniu, cez sebapoznávanie, kariérovú exploráciu, výber vhodnej strednej školy. Do základných aj stredných škôl sme priniesli skupinové programy kariérového poradenstva, ktoré realizujeme podľa požiadaviek a potrieb škôl. Naša ponuka sa postupne rozrastá o kariérové aktivity pre mladších žiakov. Prihliadajúc na vekové osobitosti oslovujeme žiakov nižších ročníkov na druhom stupni, ako aj prvom stupni ZŠ, intenzívne sa žiakom venujeme v období prvej smerovej voľby a prostredníctvom skupinových programov kariérového poradenstva realizovaných v prostredí škôl, aj CPP, ich sprevádzame pri sebapoznávaní, odhaľovaní vlastných talentov, kvalít, kariérovej explorácii, poznávaní a pochopení sveta práce aj vo vzťahu k sebe samému,“ objasnila Bečkeiová.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)