Mnohí sa rozhodli uprednostniť platby v hotovosti, aby sa vyhli poplatkom spojeným s bezhotovostnými transakciami.
Transakčná daň, ktorá na Slovensku funguje od začiatku apríla 2025, dokázala zdvihnúť zo stoličky nejedného podnikateľa.
Návrat „doby kešu“
Strhávanie niekoľkých eur za jednotlivé platby kartou prinútili obchodníkov zaviesť opatrenia, aby ich nová daň nezruinovala úplne.
Mnohí sa rozhodli uprednostniť platby v hotovosti, aby sa vyhli poplatkom spojeným s bezhotovostnými transakciami, pričom časť z nich platí za tovar na dobierku, aby zaplatili hotovosťou.
Na sociálnych sieťach sa objavuje množstvo fotografií z prevádzok, ktoré upozorňujú na formu platby. Niekde sa odvolávajú na „technické príčiny“, pre ktoré nie je nateraz možné platiť kartou, inde upozorňujú na zľavu pri platbe hotovosťou alebo prirážku, v prípade platobnej karty.
Obchodníci tieto opatrenia odôvodňujú rastúcimi nákladmi v súvislosti so zavedenou daňou. Okrem toho sa Slovensko vracia o niekoľko rokov späť do „doby kešu“, kedy sme uprednostňovali hotovosť pred platobnými kartami.
Poplatok za platbu kartou
Značná časť verejnosti vyjadrila podporu podnikateľom, ktorí sa voči vládnemu rozhodnutiu bránia po svojom. Niektorí majitelia prevádzok dokonca na istý čas zrušili možnosť platiť kartou. Ako píše portál tvnoviny.sk, jedným z príkladov je zubná ambulancia v Bratislave, ktorá prijíma iba hotovosť.
K inému kroku sa uchýlila jedna z veterinárnych ambulancií, ktorá si od zákazníkov kvôli transakčnej dani pýta navyše jedno euro.
„Vážení zákazníci, dovoľujeme si vás upozorniť, že od 1.4.2025 bude pri bezhotovostnej platbe účtovaný poplatok podľa cenníka,“ stojí v ozname na dverách.
Portál regiony.zoznam.sk upozornil aj na prípady, kedy zákazníci zverejnili fotografie pokladničných dokladov, na ktorých im v prevádzke zaúčtovali poplatok za platbu kartou. Je nutné poznamenať, že podnikatelia neplatia daň pri prijímaní peňazí na účet, ale iba vtedy, keď sa cez banku realizuje nejaká úhrada, čiže debetná operácia.
Na sociálnej sieti sa objavila fotografia z prevádzky v Partizánskom. Zákazníka prekvapil dodatočný poplatok za platbu kartou v sume 80 centov.
Z prípadu nie je zrejmé, či zavedený poplatok má súvis s transakčnou daňou, alebo si ho obchodník účtuje z dôvodu poplatkov, ktoré banky strhávajú klientom za platbu kartou.
Obchodníci si zarábajú na problém
Zákazníčka Kika opísala zaujímavú skúsenosť po návšteve dermatologickej kliniky v Žiline. „Bola som na dermatologickom zákroku v jednej klinike v meste, a mala som platiť 200 eur a oni chceli odo mňa 220 eur za to, že nemám hotovosť. Nikdy viac ma tam už neuvidia a prišli o zákazníčku.“
Ďalšia používateľka vyjadrila rozhorčenie, kam sa Slovensko ubralo. „To sme teda dopadli. V dobe, kde vyťahujeme mobily, hodinky, prstene na platenie, sa musíme vrátiť v čase späť a vyberať si cele výplaty na platenie služieb.“
Obchodníci si ale zarábajú na problém, pokiaľ účtujú zákazníkom poplatok za použitie platobného terminálu. „Zákon o ochrane spotrebiteľa ustanovuje zákaz obchodníka účtovať spotrebiteľovi akékoľvek poplatky za použitie platobného prostriedku alebo iného spôsobu platby ako je platobný prostriedok, ktoré prevyšujú skutočné náklady, ktoré obchodníkovi pri platbe vzniknú,“ ozrejmil portál podnikajte.sk s odvolaním sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI).
Soi zároveň upozorňuje, že ak prevádzkar poruší daného ustanovenie, môže mu byť uložená pokuta až do sumy 300 eur.