Cez leto nepadali historické rekordy len na ortuti teplomerov, ale aj na cenníkoch rekreačných služieb. Túto skutočnosť si uvedomil nejeden Slovák, ktorý sa rozhodol dovolenkovať doma. Či už zavítal do horských stredísk, alebo k prírodným jazerám, nevyhol sa astronomickým cenám za langoš či iné pochutiny. Letnú sezónu už máme úspešne za sebou, otázne je, čo nás čaká v tej zimnej. Spýtali sme sa odborníkov na príčiny „vydridušských cien“ v gastro službách.
Bol to krásny letný deň a Miroslava so sestrou sa vybrali z Liptovského Mikuláša k neďalekej Liptovskej Mare. Užiť si pobyt pri vode bol ich každoročný rituál, ku ktorému neodmysliteľne patrila aj návšteva tamojších bufetov s občerstvením. Tento rok si však na obľúbenom langoši nepochutili. „Keď som videla tú cenu zostala som zhrozená. Pýtať za langoš 10 Eur sa mi zdá nenormálne. Neviem čo na ňom toľko stojí, ale hneď ma prešla chuť,“ priznala sa nám Miroslava. Jej sestra to skúsila so stánkom s pizzou, ale rovnako sa rozhodla pre nedobrovoľnú diétu. Štandardná pizza by ju tam vyšla na 15 Eur.
Obdobné zážitky s jedlami v dovolenkových centrách na Slovensku zažil cez leto nejeden Slovák. Predražené bryndzové halušky či hranolky so syrom vychádzali v niektorých horských strediskách na ceny jedál v luxusnejších reštauráciách v hlavnom meste. Jedna z príčin prečo si obchodníci v gastre dokážu pýtať takéto sumy za jedlá vidí Miroslav Tulák zo Združenia slovenských spotrebiteľov v absencii regulácie cien.
„Ceny gastro služieb ani väčšina iných nie sú regulované, teda na ich výšku nie je možné namietať. Má to vyriešiť trh,“ uviedol, pričom dodal, že v zmysle Zákona o cenách by mala cena vyjadrovať náklady a primeraný zisk obchodníka. „Ale toto bežne nekontroluje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) ani nikto iný, musí si to kontrolovať sám spotrebiteľ,“ dodal Miroslav Tulák.
Zástupca Združenia slovenských spotrebiteľov napriek mnohým nedostatkom v legislatíve vyzýva spotrebiteľov, aby na „vydridušské ceny“ ľudia upozorňovali aj prostredníctvom sociálnych sietí. Ak je spotrebiteľ presvedčený, že ide o nekvalitný výrobok, môže ho podľa Miroslava Tuláka reklamovať, čiže žiadať nápravu, zľavu z ceny alebo vrátenie zaplatenej ceny. „Ak nie som úspešný a myslím si, že mám pravdu, môžem dať podnet na SOI. Dôležité je mať vždy doklad o kúpe,“ uviedol.
S otázkou prečo si prevádzkovatelia stánkov s občerstvením pýtajú nehorázne ceny za služby a jedlá sme oslovili aj ekonomickú analytičku. Dôvodov je hneď niekoľko.
„Oproti septembru 2022 bol jeden z najvýraznejších nárastov cien, a to aj napriek spomaleniu, vykázaný v prípade potravín a nealko nápojov na úrovni 11,2 %. V oblasti reštaurácie a hotely zdraželi ceny o 11,7 %, pričom v prípade stravovacích zariadení išlo o nárast cien na úrovni 11,7 %, v prípade ubytovacích služieb o 10,1 %,“ uviedla ekonomická analytička Eva Sadovská zo spoločnosti Wood & Company.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)