Slovensko zažilo na konci minulého školského roka komédiu, keď parlament prelomil veto prezidentky a schválil dlho očakávaný aj kritizovaný zákon o zavedení tretej hodiny telesnej výchovy. Už o týždeň na to sa však ukázalo, že poslanci si pri písaní paragrafov svoju prácu neurobili dobre a zákon zbabrali. Školy tak ani v tomto roku nemusia mať tretiu telesnú výchovu. Nebude však pohyb deťom chýbať?
Riaditelia si vydýchli
Kameňom úrazu nebola ani tak samotná hodina telesnej navyše, ako problémy, ktoré riaditeľom škôl mohla spôsobiť. Mnohí sa sťažovali na nedostatok pedagógov, malé kapacity či úplnú absenciu telocviční. Starosti s pracovnými úväzkami či hľadanie neexistujúceho priestoru na cvičenie bolo to posledné, na čo poslanci pri písaní zákona mysleli.
Riaditeľom škôl sa tak vďaka diere v zákone, ktorý hovorí o troch vyučovacích hodinách telesnej výchovy na základnej škole a nie v každej triede, uľavilo. S nedostatočným pohybom detí však spokojnými byť nemôžeme. Ako zvýšiť zdraviu prospešnú aktivitu našich najmenších, keď im často nie je dovolené hýbať sa ani počas prestávok?
Cez prestávky deti sedia v triede
Sociálnymi sieťami sa stále častejšie ozývajú nespokojné hlasy rodičov, ktorí hovoria o zvláštnych praktikách na školách. Deti si nielenže nezacvičia na telesnej, zakázané majú okrem veľkej prestávky aj vychádzať z tried medzi vyučovacími hodinami. Veľkorysé priestory škôl, ktoré boli pôvodne vybudované na voľnočasové aktivity žiakov, tak zívajú prázdnotou.
Vedenie škôl často argumentuje tým, že neriadený pohyb žiakov v spoločných priestoroch predstavuje pre deti bezpečnostné riziko a nemajú dosť personálu, ktorý by ich počas prestávok strážil. V mnohých školách zostal zvyk nevychádzania z tried ešte z čias protipandemických opatrení. Napriek tomu, že pre pedagogický zbor je častokrát pohodlnejšie nechať žiakov v triedach, deti sú ochudobnené o benefity, ktoré pohyb poskytuje.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)