V praxi to znamená, že bezplatní cestujúci sa k lístkom zadarmo na frekventovaných vlakoch nedostanú za každých okolností.
Bezplatná železničná doprava prejde zmenami. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po prvej úprave grafikonu verejnej dopravy (GVD), ku ktorej došlo 2., respektíve 10. marca 2025, prináša nové pravidlá, ktoré sa vzťahujú na takzvaných „zadarmistov“, ktorí využívajú bezplatnú dopravu, informuje finreport.sk.
Menej prípadov blokovania miest
Od 15. marca chce študentov a dôchodcov presunúť do rýchlikov, ktoré nie sú natoľko frekventované ako napríklad expresy s hodinovým taktom medzi Bratislavou a Košicami. Týmto opatrením chce vlakový dopravca uvoľniť miesta vo vyťaženejších vlakov pre cestujúcich, ktorí si za lístky normálne platia, a regulovať obsadenosť vo vlakoch.
V praxi to znamená, že bezplatní cestujúci sa k lístkom zadarmo na frekventovaných vlakoch nedostanú za každých okolností.
Ďalším pravidlom bude obmedzenie bezplatného lístka len na jeden konkrétny vlak. Pokiaľ u cestujúceho dôjde k zmene z osobných dôvodov a na vlak nebude môcť nastúpiť, pôvodný lístok musí vrátiť, aby došlo k uvoľneniu miesta pre ďalších, platiacich cestujúcich. ZSSK si sľubuje menej prípadov blokovania miest na sedenie v niekoľkých spojoch súčasne.
Zavedené poplatky sa nestreli s pochopením
Odborníci opatrenia vítajú a považujú ho za logický krok. Národný dopravca v rámci prechodu na digitálny spôsob nákupu lístka zavádza rovnako od 15. marca servisné poplatky. Cestujúci, ktorí si lístok kúpi na stanici za okienkom, si priplatí o jedno euro navyše.
Pri kúpe lístka vo vlaku u vlakvedúceho bola zavedená prirážka už dávnejšie, aktuálne bude tento poplatok predstavovať sumu tri eurá.
Tento krok je prezentovaný ako snaha motivovať cestujúcich k väčšiemu využívaniu online nákupu lístkov. Dopravca zároveň na svojej webovej stránke upozorňuje, že pre tých, ktorí nemajú prístup k internetu, je k dispozícii možnosť rýchleho zakúpenia lístka v automatoch na staniciach, cez mobilnú aplikáciu alebo na webovej stránke.
Ako sme informovali v nedávnom článku, plán so zavedením poplatkov, ktoré predražia kúpu lístka, kritizujú niektorí cestujúci. Na známej platforme vznikla petícia, ktorej cieľom je upozorniť na negatívne dopady predovšetkým na sociálne slabšie skupiny.
„Nás trápi, akým spôsobom to ovplyvní ľudí, ktorých aj vidíme denne vo vlaku a vieme, že nemajú smartfóny, nemajú možno prístup k internetu a na staniciach absentuje wifi,” vysvetlila spoluorganizátorka petície Barbora Andor Tóthová.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)