Koniec éry „elektrických orgií“? Porsche plánuje rozsiahlu čistku vo vedení firmy a nariaďuje okamžitý odchod manažérov zodpovedných za elektrifikáciu

Finančný riaditeľ Porsche Lutz Meschke je zodpovedný za problémové podnikanie automobilky a nízku cenu akcií.
Finančný riaditeľ Porsche Lutz Meschke je zodpovedný za problémové podnikanie automobilky a nízku cenu akcií. Zdroj: X/ AutoNews Europe ,Oscar olmedo
Reklama

Porsche sa v súčasnosti nachádza v mimoriadne zlej situácii, akú nezažilo už niekoľko desaťročí. Ekonomické výsledky spoločnosti to s menším oneskorením potvrdzujú. Preto sú nevyhnutné zásadné zmeny, ktoré sa uskutočnia už v najbližších dňoch.

Mnohí dúfali, že aj keď aktuálne trendy v automobilovom priemysle obmedzujú ponuku nielen bežných, ale aj prémiových vozidiel, v luxusnom segmente budú stále dostupné autá, o ktorých môžu nadšenci snívať. Informuje Reuters. Táto predstava stále do istej miery platí, no latka sa posúva čoraz vyššie. Kým exkluzívna značka Pagani je stále ochotná splniť zákazníkovi jeho predstavy, ak je ochotný zaplatiť 100 miliónov, Porsche už za 5 miliónov neponúka to, čo kedysi.

Ešte pred pár rokmi bola modelová ponuka Porsche plná atraktívnych vozidiel bez výrazných kompromisov. Modely 718 Cayman a Boxster boli vynikajúcimi športovými autami kompaktných rozmerov, 911 ponúkala v niektorých verziách dokonalý zážitok z jazdy pre náročných vodičov, Macan patril k najlepšie ovládateľným SUV na trhu, Panamera bola takmer ideálnou kombináciou luxusu a športového charakteru, dostupná ako liftback či kombi, a Cayenne si držal pozíciu špičkového SUV. Pre tých, ktorí chceli elektromobil, bol v ponuke Taycan – síce za vysokú cenu, ale bol tu.

Dnes je situácia úplne iná

Za niekoľko rokov sa ponuka výrazne zmenila a nad jej súčasným stavom visí otáznik. Model 718 už neexistuje, pôvodný spaľovací Macan nahradil 2,5-tonový elektrický model, ktorý mnohí vnímajú ako úplne zbytočný. Ikonická 911 prešla faceliftom, ktorý priniesol množstvo kontroverzných zmien – od unifikácie až po čiastočnú elektrifikáciu – pričom aj puristická verzia GT3 stratila časť svojho charakteru. Panamera sa síce v rámci modernizácie výrazne nezmenila, no už len pokus o nastavenie ventilácie cez dotykový displej namiesto jednoduchého manuálneho ovládania pôsobí absurdne. Zdá sa, že jediným modelom, ktorý si udržal svoju pôvodnú úroveň, je Cayenne – a tak je aktuálne posledným „normálnym“ Porsche obrovské SUV.

Automobilka v posledných rokoch urobila množstvo chýb – od nevhodných produktových rozhodnutí až po neustále zvyšovanie cien, čo neprispelo k atraktivite jej ponuky. Výsledkom je, že namiesto túžby po ich modeloch u mnohých zákazníkov vyvoláva skôr rozpaky. Mnohé z týchto zmien sú dôsledkom faktu, že Porsche stavilo prakticky všetko na elektromobily, aby si zabezpečilo silnú pozíciu na čínskom trhu. Táto stratégia však nepriniesla očakávané výsledky a spoločnosť stratila veľa, čo potvrdzujú aj jej finančné ukazovatele z minulého roka.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Porsche je v súlade s aktuálnou politikou Európskej únie, ktorá presadzuje zelené technológie. No realita je iná. Európske hospodárstvo čelí veľkým problémom a svet sa uberá iným smerom. Preto aj firmy na kontinente čoraz viac pociťujú potrebu konať racionálnejšie. Porsche má v tomto výhodu, keďže je relatívne menšou automobilkou, a preto dokáže reagovať rýchlejšie.

Firma sa rozhodla pre nový smer

V posledných týždňoch sa ukázalo, že vedenie spoločnosti pochopilo nevyhnutnosť zmeny a rozhodlo sa pre nový smer. Nie všetci v manažmente však s touto víziou súhlasili, a preto sa s niektorými členmi rozlúčili. Informáciu priniesol renomovaný automobilový novinár Greg Kable, pričom aj samotné Porsche potvrdilo, že dozorná rada rozhodla o okamžitom ukončení spolupráce s obchodným riaditeľom Detlevom von Platenom a finančným riaditeľom Lutzom Meschkem.

Automobilka oficiálne neuviedla dôvod ich náhleho odchodu, pričom ich odchod sa má uskutočniť už v prvej polovici februára. V oficiálnom vyjadrení Porsche tvrdí, že tieto zmeny sú súčasťou širšej stratégie na revitalizáciu spoločnosti v náročnom konkurenčnom prostredí. Cieľom má byť zlepšenie prevádzkovej efektivity a obnovenie dôvery investorov, pričom firma reaguje na meniace sa trhové podmienky a preferencie zákazníkov.

Podľa informácií z prostredia koncernu Volkswagen sa však odchádzajúci manažéri nestotožnili s plánom na návrat k spaľovacím motorom a naďalej presadzovali stratégiu masívnej elektrifikácie, ktorá sa ukázala ako nerentabilná. Meschke navyše v minulosti prišiel s viacerými kontroverznými návrhmi. Ako sa situácia v Porsche ďalej vyvinie, ukážu najbližšie dni – podľa Grega Kablea by malo byť o všetkom jasno v priebehu jedného až dvoch týždňov.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie