Národná banka Slovenska (NBS) varuje pred novou vlnou podvodných telefonátov, ktoré sú zamerané na získavanie osobných údajov od súkromných osôb. Podvodníci, ktorí sa vydávajú za zamestnancov NBS, telefonujú ľuďom a žiadajú rôzne citlivé informácie. Napríklad údaje z bankových účtov alebo súhlas na vykonanie operácií s účtom.
Títo podvodníci sa zvyčajne predstavujú ako pracovníci NBS, ale nikdy nevolajú jednotlivým klientom komerčných bánk, ani neponúkajú žiadne komerčné produkty alebo služby.
„Ide o podvodné konanie. Národná banka nikdy netelefonuje ľuďom – klientom komerčných bánk, neponúka úvery, vedenie účtu ani iné komerčné produkty. Ak vám niekto zavolá z telefónneho čísla, ktoré sa tvári napríklad ako ústredňa NBS, nikomu neposkytujte svoje údaje a hovor ihneď ukončite,“ uviedla centrálna banka na svojej internetovej stránke.
Znepokojivým aspektom je, že podvodníci často disponujú niektorými informáciami o oslovených osobách, čo im pomáha vytvoriť dojem dôveryhodnosti. Môžu kontaktovať ľudí cez telefón, email alebo sociálne siete.
NBS opakovane upozorňuje, že jej zamestnanci nikdy nepožadujú osobné údaje cez telefón. Nekomunikujú za účelom získania prístupu k účtom klientov. Ak niekto z vás dostane podobný telefonát, obmedzte komunikáciu a neposkytujte ďalšie informácie.
Pokiaľ človek v takomto prípade poskytne informácie alebo kópie dokladov totožnosti, treba to nahlásiť Policajnému zboru Slovenskej republiky. „Ak ste poskytli čísla vašich platobných kariet, prípadne vaše prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva a podobne, kontaktujte príslušnú banku alebo platobnú inštitúciu,“ dodala NBS.