Obľúbená čokoláda z alpského mlieka prejde ZMENOU. Ako sa to prejaví na slovenskom trhu?

Reklama
Ilustračné foto. Zdroj: Freepik/lookstudio, reprofoto/YouTube

Pre spoločnosť ide o jediné riešenie, ako dokázať zvádzať konkurenčný boj na trhu bez toho, aby sa to prejavilo na chuti či kvalite čokolád. 

Nepriaznivá úroda tlačí cenu obľúbenej pochutiny na rekordné hodnoty. Prejavuje sa to v nedostatku kakaa, čo v konečnom dôsledku vidia spotrebitelia na vyšších cenách v potravinových reťazcoch.

Podpriemerné zrážky spôsobujú zlú úrodu

Ako sme písali v nedávnom článku, hodnota kakaa je aktuálne o zhruba 160 percent vyššia ako v decembri 2023. Kým pred rokmi stála tona kakaa zhruba 4-tisíc dolárov (3 900 eur), teraz je nad úrovňou 11-tisíc dolárov ( 10 700 eur) za tonu.

Cena kakaa na svetových burzách v minulom roku prudko vzrástla. Kým dlhé roky sa pohybovala pod hranicou 4 000 dolárov za tonu, v súčasnosti dosahuje približne 11 000 dolárov za tonu.

„Hlavné produkčné oblasti ako Pobrežie Slonoviny, Ghana či Kamerun naďalej čelia problémom. Od začiatku sezóny v októbri zaznamenávame prevažne podpriemerné zrážky, čo naznačuje, že by mohla nasledovať ďalšia problematická sezóna – už štvrtá za sebou,“ informoval analytik Marek Nemky.

Stály rast cien kakaa a nákladov na energie si vyžiada ekonomické opatrenie. Ako informujú TVNOVINY.SK, spoločnosť Mondeléz, do ktorej portfólia patrí obľúbená čokoláda Milka, upravuje balenie pochutiny z alpského mlieka.

Vybrané druhy si zákazníci kupovali v menšom balení už dlhšie

Doteraz bežné 100-gramové tabuľky čokolády sa zmenšia na 90 gramov. Menšie balenia sa čoskoro dotknú aj slovenského trhu.

„Rovnaké zmeny ako v Nemecku sa týkajú aj Slovenska. Zmena už prebieha a čoskoro sa prejaví na pultoch,“ uviedla Eva Železná zo spoločnosti Mondelez.

Zmenšenie balenia sa vzťahuje na čokolády variantov noisette, lieskových orieškov a bielej čokolády, ktoré boli na pultoch doteraz dostupné v 100-gramových baleniach.

Ostatné príchute, napríklad jahodová, si zákazníci už dlhší čas kupovali v zmenšenom prevedení. Úspora neobíde ani veľké tabuľkové čokolády, čo znamená, že pri vybraných príchutiach sa zmenšia z 270 na 250 gramov, pričom pred rokmi sa predávali aj v 300-gramovej veľkosti.

Menší obsah za rovnaký peniaz

Pre Mondeléz ide o jediné riešenie, ako dokázať zvádzať konkurenčný boj na trhu bez toho, aby sa to prejavilo na chuti či kvalite čokolád.

„Ingrediencie, najmä kakao, ale aj iné, stoja podstatne viac, ako v minulosti. Aj náklady na energiu, balenie a dopravu zostávajú vysoké,“ dodáva Mondeléz.

Firma sa pri čokoládach uchýlila k takzvanému „shrinkflation“ kroku, čo znamená spojenie anglických výrazov „shrink“ – zmenšovať a „inflation“ – inflácia. Výrobcovia zmenšujú svoj tovar, avšak predajná cena zostáva nezmenená. Zákazníci si tak za rovnaké peniaze kúpia menší obsah.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na[javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie