Nemecká automobilka mení plány, prepustí „len“ 35 000 zamestnancov

Nemecká automobilka prehodnotila svoje plány. Zdroj: TASR/DPA
Reklama

Vlani na jeseň sa pod Volkswagenom začala triasť zem. Klesajúci predaj elektromobilov bol len posledným z otrasov po kauze Dieselgate, strate ruského trhu, prudkom poklese podielu v Číne a slabých výsledkoch v Európe aj v USA.

Volkswagen preto zahájil záchranný plán, ktorý počítal s masovým prepúšťaním a uzatváraním tovární, vrátane troch nemeckých, uvádza web autojournal.cz. Reakcia odborov na seba nenechala dlho čakať. Búrka medzi vedením vo Wolfsburgu a zástupcami zamestnancov však nakoniec skončila dohodou.

Dohoda prišla po piatich kolách rozhovorov trvajúcich 70 hodín a masových štrajkoch v nemeckých továrňach Volkswagenu, do ktorých sa zapojilo približne 100 000 zamestnancov, čo je najviac v 87-ročnej histórii automobilky. VW súhlasil so zachovaním prevádzky 10 nemeckých tovární značky a obnovou dohôd o zabezpečení pracovných miest do roku 2030. Výmenou za to zamestnanci súhlasili, že sa vzdajú niektorých bonusov, znížia počet stážistov a tiež kapacitu v piatich prevádzkach.

„Nebude uzavretá žiadna továreň, nikto nebude prepustený z prevádzkových dôvodov a mzdové dohody našej spoločnosti budú dlhodobo zaistené,“ uviedla predsedníčka zamestnaneckej rady Daniela Cavallo. „Týmto trojitým kompromisom sme dosiahli pevné riešenie v tých najťažších ekonomických podmienkach.“ Volkswagen na tlačovej konferencii uviedol, že sa s odbormi dohodol na zrušení viac ako 35 000 pracovných miest v nemeckých závodoch do roku 2030 sociálne zodpovedným spôsobom, čo by malo priniesť úspory vo výške 15 miliárd eur.

Šéf značky Thomas Schaefer uviedol, že zníženie kapacity bude predstavovať približne 700 000 áut. „Po dlhých a intenzívnych rokovaniach je dohoda dôležitým signálom pre budúcu životaschopnosť značky Volkswagen,“ uviedol generálny riaditeľ VW Group Oliver Blume. Tieto opatrenia majú pritom ďaleko k drastickým úsporám, ktoré VW pôvodne navrhoval. Dohoda však prináša Blumemu šancu na nový začiatok. V jej rámci vedenie presvedčilo zamestnancov, aby presunuli výrobu ikonického Golfu z nemeckej továrne vo Wolfsburgu do Mexika a znížili kapacitu vo svojom závode na výrobu elektrických áut v Zwickau presunom výroby hatchbacku ID.3, SUV ID.4 a Cupry Born do Wolfsburgu a Emdenu.

Zwickau bude pokračovať vo výrobe modelu Audi Q4 E-tron a stane sa centrom projektu recyklácie automobilov. Wolfsburg je pripravený vyrábať od roku 2028 elektrický Golf, ktorý bude postavený na novej platforme vyvíjanej spoločne s automobilkou Rivian. Výroba áut v Drážďanoch sa zastaví v roku 2025, továreň však nezavrie, pretože Volkswagen pre ňu plánuje nájsť alternatívne využitie. „Dohoda dosiahnutá počas kolektívneho vyjednávania predstavuje dôležitý krok na ceste k väčšej konkurencieschopnosti Volkswagen AG v Nemecku,“ uviedol finančný riaditeľ skupiny Arno Antlitz vo vyjadrení zverejnenom na LinkedIn. Či to bude stačiť, ukáže až budúcnosť.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis