Oznámenie na dverách ambulancie všeobecného lekára pre dospelých v Podunajských Biskupiciach prekvapilo viacerých pacientov. Obsahuje totiž sedem pravidiel týkajúcich sa správania v čakárni a v ambulancii. Okamžite sa stal témou diskusií na sociálnych sieťach.
Šokujúci oznam zverejnila známa satirická stránka Zomri na sociálnej sieti. Lekár v nej poskytol pacientom niekoľko usmernení. Okrem požiadavky nosiť rúška pri chorobe a dodržiavať hygienu pri návšteve ambulancie, upozornil aj na vhodné oblečenie a obmedzenie používania silných parfumov.
V prvom bode sú pacienti vyzvaní k trpezlivosti: „Čakáreň je od slova čakať. Lavičky sú na sedenie. Nie, aby ste sa rútili do ambulancie,“ uvádza sa v texte. V ďalšom bode je: „Ste u lekára, nie v samoobsluhe.“
Tretí z bodov upozorňuje na lekárov odborný vzdelanostný profil: „Vaše znalosti z internetu oceňujem, mám ich tiež, okrem toho vysokú školu, 2 atestácie, 1 doktorát a 17 rokov praxe.“
Štvrtý odporúča: „Ak ste chorí, noste rúško.“ Piaty bod obsahuje: „Do kostola a k lekárovi sa chodí v civile a nie v montérkach. A po adekvátnej hygiene.“ Šiesty dokonca vysvetľuje následok použitia silného parfumu: „Extrémny parfum mi zablokuje ambulanciu na pol hodinu.“
Posledný siedmy bod je zameraný na tom, že aj lekár je len človek: „Nie som Frankenstein, ani sestra. Potrebujeme sa najesť, napiť a vymočiť. “ Na záver oznam obsahuje slovo: „Ďakujeme.“
Odpovede pacientov na tento oznam sa pohybujú od podpory až po silnú kritiku. Mnohí vyjadrujú uznanie za jeho úprimnosť a priamosť.
„Za mňa absolútne vhodné, je to namierené voči ľuďom, ktorí sa nevedia správať. Ak nie ste jeden z nich, je to pre vás irelevantné,“ napísal jeden komentujúci. Podobný názor vyjadrila aj ďalšia komentujúca: „Pán doktor je top, určite na to mali dôvod. Uraziť sa môže jedine človek, ktorý sa v tom našiel,“ napísala.
Avšak niektorí považujú oznam za neempatický a prehnaný. „To, akože chce rozkazovať aj ohľadom parfému? To, čo píše, je prehnané,“ reagovala jedna žena.
Ďalšia zase kritizovala tón oznamu. „Žiadny inteligentný, vzdelaný a empatický lekár sa takto nevyjadri smerom k pacientovi. Keby som to videla na dverách ambulancie, určite by som šla preč,“ okomentovala pobúrene.
Jedna komentujúca dokonca upozornila na arogantnosť textu a jeho nedostatok empatie: „Správanie niektorých pacientov je nevhodné, ale dalo by sa to napísať vtipne a láskavo.“
Debata medzi pacientmi a lekármi
Tento prípad vyvolal širšiu debatu o vzťahoch medzi zdravotníckym personálom a pacientmi. Mnohí rozumejú frustrácii lekárov z nevhodného správania, ale očakávajú, že komunikácia zostane profesionálna a empatická.
Oznam však spustil diskusiu o hraniciach a pravidlách správania v zdravotníckych zariadeniach. Lekár svojím prístupom získal podporovateľov aj kritikov, pričom sa otvorila citlivá téma vzájomného rešpektu medzi zdravotníkmi a pacientmi.