Objednávate si pred Vianocami tovar do výdajných schránok? V súčasnosti vás môže nemilo prekvapiť požiadavka na urýchlený výber tovaru. Ak ste boli zvyknutí, že na prebratie balíka máte pár dní, v súčasnosti predajcovia dobu skracujú a pred Vianocami to môže byť napríklad aj len 24 hodín.
Kuriéri zažívajú nával
Čoraz viac ľudí si kupuje vianočné balíčky cez internet a vyťažujú kuriérske služby namiesto toho, aby sami chodili po obchodoch. Pred Vianocami tak v e-shopoch a najmä v kuriérskych službách zažívajú výrazný nápor.
Namiesto toho, aby si ľudia dali doručiť balík kuriérom na adresu, a tým sa vystavili požiadavke čakať na kuriéra v istú hodinu a deň, volia odovzdanie zásielok do výdajní, ktoré dnes disponujú bohatou sieťou. Výdajné miesta sa v niektorých prípadoch nachádzajú v rôznych službách či obchodoch, iné sú plne automatizované.
No pred Vianocami sa pobyt balíka na výdajnom mieste skracuje. V tých s otváracími hodinami si musíte strážiť otváraciu dobu výdaja, v tých plnoautomatických môžete balíček vybrať kedykoľvek, no tu sa stretnete ešte s výraznejším skrátením doby pobytu, a to často len na 24 hodín.
Doba uloženia závisí od vyťaženosti
Nie každý box má rovnakú dobu uloženia. Môže sa teda stať, že v závislosti od toho, aký priestor zvolíte, sa zmení aj doba uloženia. „Ku každému Alzaboxu pristupujeme individuálne a podľa jeho vyťaženosti upravujeme dobu na vyzdvihnutie zásielok,“ uviedla pre tvnoviny.sk PR manažérka spoločnosti Eliška Čeřovská. Pripúšťa, že počas obdobia Vianoc sa môže doba uloženia skracovať.
Neobjednávajte, ak ste na dovolenke
Ak si objednáte tovar napríklad prostredníctvom klasickej pošty, na prevzatie zásielky máte stanovenú dobu 18 dní. Pošty však majú dostatočné kapacity, aby vykryli vyšší nápor aj v prípade vianočného obdobia. Súkromné spoločnosti sú na tom inak. Preto je dôležité neobjednávať tovar v prípade, ak sa chystáte napríklad na výlet. Môže sa totiž stať, že vám balíček bude doručený, ale nestihnete si ho vybrať.
Čo sa stane, ak si balíček neprevezmete v stanovenom čase?
Existuje niekoľko scenárov. V niektorých prípadoch môžete požiadať o predĺženie doby úschovy. V iných prípadoch sa zásielka presmeruje. Príkladom je práve pošta. „Slovenská pošta počas vianočnej prevádzky skrátila dobu uloženia zásielok v BalíkoBOXoch z 3 dní na 2 dni. Ak si dovtedy zákazník zásielku neprevezme z BalíkoBOXu, zásielka sa presunie na priradenú poštu, kde si ju môže vyzdvihnúť,“ uviedol pre tvnoviny.sk hovorca Martin Guzi.
Ak sa vám stane, že si zásielku nepreberiete a nepožiadate ani o odklad, zásielka sa vráti odosielateľovi. Následne to môže byť problém, aby vám dodávateľ zaslal balíček znovu. Prípadne môže žiadať ďalšie poštovné alebo vám kvôli vrátenému tovaru nevyhovie pri ďalších objednávkach. Problém môže byť o to väčší, ak ste už za tovar zaplatili a jeho opätovné dodanie sa môže predražiť alebo predĺžiť. Preto je dôležité, aby ste svoj tovar prebrali včas.