Viete, ako šoférovať počas zimy? Odborník radí, ako na to! Od fatálnych následkov nás delia sekundy, nepomôže vám ani najnovšie auto

Reklama
Ilustračná fotografia. Zdroj: TASR/Roman Hanc, Ján Krošlák
V článku na istream.sk sa dočítate:
  • Kedy použiť snehové reťaze?
  • Ako sa správať na zasneženej vozovke?
  • Ktoré dôležité faktory treba dodržiavať?
  • Ako odhadnúť svoje kapacity?
  • Aké svetlá máme mať zapnuté?

Zima prináša nielen zasnežené cesty a poľadovicu, ale aj zvýšené riziko nehôd na cestách. Kľúčové kroky pre bezpečnú jazdu sú preto správne správanie za volantom a predvídanie. Dopravný konzultant Maroš Palesch pre iStream radí, ako sa vyhnúť najčastejším chybám, ako zvládnuť šmyk a kedy použiť snehové reťaze.

Základom je prispôsobenie jazdy podmienkam na vozovke, používanie vhodných svetiel počas hustého sneženia a predovšetkým opatrnosť a koncentrácia. Zabudnúť netreba ani na to, že pri šmyku ľuďom nepomôžu ani vymoženosti najnovšieho auta, od fatálnych následkov nás delia len sekundy. Dopravný konzultant Maroš Palesch rovnako upozorňuje na to, ako treba narábať s pedálmi a prečo je dôležité dodržiavať bezpečný odstup.

Čo robiť a ako šoférovať na zasneženej vozovke či poľadovici?

V prvom rade jazdiť s citom a tak, aby sme bezpečne zastavili pred akoukoľvek prekážkou. Aj zákon o cestnej premávke jasne hovorí, že vodič musí prispôsobiť jazdu podmienkam na vozovke a predvídať. Ak treba, tak spomaliť jazdu tak, aby vozidlo malo cez pneumatiky stály kontakt s vozovkou. A určite si nechať dlhší odstup za vozidlom jazdiacim pred vami.

Čo rozhodne nerobiť?

Šliapať prudko na akcelerátor a na brzdu, prudko otáčať volantom, to sú momenty, kedy môžete vozidlo dostať rýchlo do šmyku. Ďalej „lepiť sa“ na vozidlo jazdiace pred vami a hlavne je dôležité venovať sa len riadeniu a dianiu pred a za vami. Na sledovanie napríklad mobilného telefónu, čo je častým javom u našich vodičov, zabudnite.

Na čo si dať pri takomto počasí pozor? S akými jazdnými podmienkami musíme počítať?

V takomto počasí treba byť pripravený na všetko a byť za každých okolností v strehu a sústredený len na riadenie vozidla.  Treba počítať s tým, že nie každá cesta bude čistá, odhrnutá či posolená a mokrá. Na snehu a ľade fyziku neoklamete a kolízia na vás číha na každom metri vozovky.

Aké svetlá máme mať zapnuté počas hustého sneženia?

Treba zabudnúť na denné svietenie, vozidlo musí svietiť plnohodnotne stretávacími svetlami. Mnohí vodiči na to zabúdajú, keďže majú nastavené automatické svietenie. Hmlové svetlá treba používať len vtedy, keď nimi neoslepujete vodičov jazdiacich najmä za nami. V kolóne ich treba určite vypnúť.

Ako odhadnúť svoje kapacity pri snehu či poľadovici na vozovke?

Ak sa dá, treba si to vyskúšať na nejakom bezpečnom mieste. V priestore, kde nikoho neohrozíte a, samozrejme, nerozbijete si svoje auto a nepoškodíte ani cudzie. Tam zistíte, ako vozidlo reaguje na snehu pri prudšom zošliapnutí akcelerátora či ako reaguje pri prudkom brzdení.

Aké najčastejšie chyby robia vodiči počas zimy?

Mnohí majitelia, najmä moderných áut, sa spoliehajú na všetkých tých elektronických asistentov, ktorými je to ich vozidlo vybavené. No prax ukázala, že je to najmä o vodičovi, ako rýchlo a racionálne dokáže na krízovú situáciu reagovať.

Kedy nám hrozí najväčšie riziko šmyku?

Keď neprispôsobíte jazdu podmienkam na vozovke a počasiu a máme ťažkú nohu na akcelerátore či brzdách. A keď sa nevenujeme riadeniu vozidla a nepredvídame, čo sa môže stať. Zbytočne rýchla a riskantná jazda obvykle končí fatálnymi následkami, nielen pokrčenými plechmi.

Ako sa správať pri šmyku na vozovke zasypanej snehom?

V krízovej situácii treba reagovať s chladnou hlavou, racionálne, len sekundy nás delia od kolízie. Noha z akcelerátora dole, nech vozidlo spomalí tak, aby pneumatiky našli kontakt s vozovkou, a snažiť sa vyrovnať auto zo šmyku. Ak sme už tento moment prepásli, ostáva len čakať, čo sa stane.

Kedy použiť snehové reťaze? Mali by sme ich mať cez zimu pripravené v kufri v prípade núdze?

Netreba ich vždy, aj na dobrých zimných pneumatikách sa dá jazdiť bezpečne. Naše zákony určujú minimálnu hĺbku behúňa pneumatiky tri milimetre. Ale keď sa už chystáme napríklad na hory, určite by sme mali zvážiť kúpu snehových reťazí na vozidlo a mali by sme ich mať v zimnej výbave pripravené.

V zahraničí, napríklad v Rakúsku alebo v Česku, sú v horských oblastiach úseky ciest, kde sú reťaze povinné. Aj keď je tam vozovka čistá, policajt vám pri kontrole má právo skontrolovať batožinový priestor, či ich máte aj fyzicky vo vozidle.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie