Na tratiach pribudnú moderné rušne, prinesú komfort cestujúcim aj zamestnancom. ZSSK verí v zníženie meškaní

Reklama
Na snímke zľava člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Karol Henzély, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa a podpredseda predstavenstva a riaditeľ odboru právnych služieb ZSSK Martin Bahurinský počas predstavenia prvých nových rušňov do diaľkovej dopravy Siemens Vectron s novým dizajnom v Bratislave 6. decembra 2024. Foto: TASR/Jaroslav Novák

Do konca roka 2026 postupne spoločnosť nasadí do prevádzky 15 rušňov. Tie okrem toho znižujú aj emisie a spotrebu energie a prispievajú aj k ekologickej udržateľnosti.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila v piatok nové rušne Siemens Vectron, do konca roka ich bude prevádzkovať päť. Nahradia tak rušne typu 350, ktoré sú prezývané aj Gorily.

Pomôžu eliminovať meškania

„V Rušňovom depe Bratislava hlavné sa stretávame krátko po tom, ako sme sa tu lúčili s rušňami radu 350, takzvanými Gorilami. Tieto vozidlá boli dlhodobo spoľahlivé, no dnes už nedokážu konkurovať moderným technológiám v európskom priestore,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK, Peter Helexa, na margo rozlúčky s legendárnymi rušňami, o ktorej sme písali začiatkom októbra 2024.

Do konca roka 2026 postupne spoločnosť nasadí do prevádzky 15 rušňov Vectron. „Modernizácia nášho vozového parku je kľúčová pre zabezpečenie spoľahlivej a efektívnej dopravy pre našich cestujúcich. Nové rušne nám umožnia nielen splniť naše záväzky, ale aj držať krok s najlepšími európskymi železničnými dopravcami, pokiaľ ide o kvalitu a vysoké štandardy prevádzkovej spoľahlivosti,“ uviedol Helexa.

Rušne Siemens Vectron sú vybavené systémom ETCS Level 2, ktorý je podľa neho nevyhnutný pre bezpečnú prevádzku na modernizovaných tratiach v celej Európe. Spresnil, že prenájom nových rušňov prinesie zlepšenie nielen pre cestujúcich, ale aj zamestnancov železníc.

Vďaka maximálnej prevádzkovej rýchlosti 200 km/h, ktorou však nemôžu jazdiť vlaky na žiadnom traťovom úseku na Slovensku, pomôžu eliminovať meškania a zlepšiť spoľahlivosť vlakových spojení, píše ZSSK na svojej stránke. Okrem toho znižujú tiež emisie a spotrebu energie a prispievajú aj k ekologickej udržateľnosti.

„S prvým z nich sa môžete stretnúť na tratiach už v piatok a druhý bude nasadený v sobotu, ďalšie postupne v priebehu budúceho týždňa,“ doplnil člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Karol Henzély s tým, že rušne zabezpečujú riadenie vlaku čiastočne automaticky.

Dlhodobá stratégia modernizácie vozového parku

Vizuál nových rušňov odkazuje na náborovú kampaň ZSSK „Držíme Slovensko v pohybe“, ktorá propaguje kariéru v železničnej doprave.

Kampaň cieli na prilákanie nových talentov v radoch rušňovodičov, mechanikov, elektromechanikov, zámočníkov a vlakvedúcich. Táto iniciatíva je kriticky dôležitá pre zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky vlakov, ktorá je nevyhnutná pre fungovanie slovenskej železničnej infraštruktúry.

Rušne Siemens Vectron sú vybavené systémom ETCS Level 2, ktorý je nevyhnutný pre bezpečnú prevádzku na modernizovaných tratiach v celej Európe. Prenájom nových rušňov prinesie zlepšenie nielen pre cestujúcich, ale aj zamestnancov železníc. Foto: zssk.sk

Moderné rušne budú jazdiť na trati Košice, Žilina a Bratislava, aj na vybraných tratiach v Česku. Helexa dodal, že spoločnosť bude stáť prenájom týchto rušňov viac ako 130 miliónov eur v desaťročnom horizonte. Tento krok je podľa neho súčasťou dlhodobej stratégie modernizácie vozového parku, ktorú sprevádza aj postupné vyraďovanie zastaraných strojov.

„Rušne Gorila dosahujú spoľahlivosť aj nižšiu ako 70 %, čo sa potom prejavuje pri odriekaní vlakov aj meškaniach, pričom s Vectronmi máme skúsenosti, že tá spoľahlivosť dosiahne často aj 95 %. Takže z tohto pohľadu určite vlaky budú chodiť načas, a tým pádom budeme okrem menšieho meškania aj menej odriekať,“ uzavrel.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie