Odvrátená stránka Black Friday: Ľudia zabúdajú na slušnosť, sťažujú sa predajcovia

Reklama
Ilustračný obrázok. Zdroj: Pixabay.com/un-perfect, StockSnap

Čierny piatok, deň masívnych zliav a nákupnej horúčky, ktorý prichádza hneď po americkom Dni vďakyvzdania, sa pre mnohých pracovníkov maloobchodu stáva symbolom stresu a obetovania. Predĺžené otváracie hodiny, obrovské návaly zákazníkov a často neúctivé správanie vytvárajú tlak, ktorý vnímajú ako „nočnú moru“. Ako uviedol britský denník The Guardian, mnohí zamestnanci pociťujú, že ich práca počas sviatkov zostáva nedocenená.

Práca namiesto rodinných chvíľ

Margaux Lantelmeová, zamestnankyňa reťazca REI v Chicagu, upozornila na neprimeraný tlak na zamestnancov počas sviatočného obdobia. „Nakupovanie je v tomto čase chaotické. Predlžujú sa otváracie hodiny, no pracovníkov je nedostatok a zriedkavo dostávajú akékoľvek sviatočné bonusy,“ vyhlásila. Navyše, zamestnanci sú často nútení obetovať rodinné chvíle v prospech práce.

 

Nie je podľa mňa fér, že zamestnanci v maloobchode musia kvôli práci obetovať vzácny čas s rodinou, zatiaľ čo ich úsilie zostáva nepovšimnuté,“ dodala Lantelmeová. Podľa nej je absurdné, že firmy uprednostňujú svoje zisky pred blahom svojich pracovníkov.

Problémy s nedostatkom personálu a plánovaním zmien

Počas sviatkov sa ukazuje aj dlhodobý problém s plánovaním zmien a nedostatkom zamestnancov. Pracovníci sú vystavení neustálemu preťaženiu a od nich sa očakáva, že budú flexibilní, aj keď ide o čas, kedy by si mali užívať pokoj a relax.

 

Zákazníci a zabudnuté základy slušnosti

Ďalším problémom je správanie zákazníkov. Tí si podľa pracovníkov často vybíjajú stres na zamestnancoch. Cynthia Russoová, zamestnankyňa obchodného domu Bloomingdale’s v New Yorku, poznamenala, že „počas sviatkov ľudia zabúdajú na slušné správanie“. Jej kolegyňa Kathryn Harperová z kníhkupectva McNally Jackson dodáva: „Zatiaľ čo zákazníci odchádzajú spokojní, ja sa musím vrátiť k ďalším hodinám vybavovania darčekov pre vystresovaných ľudí.

 

Finančné zázemie zamestnancov

V kontraste s tým maloobchodné tržby počas Čierneho piatku a Kybernetického pondelka dosahujú astronomické hodnoty – tento rok sa očakáva nárast o 5 %, čo predstavuje približne 75 miliárd dolárov (0,5 miliardy eur).

Čierny piatok síce symbolizuje spotrebiteľský raj, no pre zamestnancov v maloobchode je to často obdobie stresu, nedostatku uznania a únavy. Pri ďalšom nakupovaní počas zliav je dobré pamätať na ľudí, ktorí za týmto sviatočným šialenstvom stoja – a možno ich oceniť aspoň úsmevom či slušným správaním.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie