GALÉRIA: Dlhé rady a strkanice sa stali symbolom Čierneho piatku. Nákupný sviatok pobláznil celý svet

Reklama
Zákazníci stoja v rade pred obchodným domom a kráčajú v obchodnom dome Citadel Outlets počas výpredajov tzv. Black Friday na Deň vďakyvzdania v kalifornskom meste Commerce 28. novembra 2024. Zdroj: FOTO TASR/AP

Black Friday je deň spojený s obrovskými zľavami. Stal sa veľkou udalosťou aj na Slovensku. Ale rozmýšľali ste niekedy, ako tento nákupný sviatok vznikol a prečo sa volá práve „Black Friday“?

Od roku 2005 je Čierny piatok najdôležitejším nákupným dňom v roku v Spojených štátoch, keď predajcovia lákajú zákazníkov na výrazné zľavy. Začína sa vždy prvý piatok po Dni vďakyvzdania (tento rok 29. novembra).

Marketingová vábnička aj nákupné šialenstvo sa z USA rozšírili prakticky do celého sveta. Zatiaľ čo niekde sú zľavy len symbolické, inde sú ľudia ochotní stáť v osemhodinových radoch a kupovať veci, ktoré kvôli výhodným ponukám nepotrebujú.

Pojem „Black Friday“ sa datuje do 60. rokov 20. storočia v Filadelfii, kde ho pôvodne používala polícia na označenie chaosu spôsobeného veľkými davmi nakupujúcich a hustým premávkou deň po Dni vďakyvzdania. Postupom času sa tento termín vyvinul a začal predstavovať pozitívnu zmenu pre predajcov, pretože znamenal bod v roku, keď mnohé obchody prechádzali zo strát („in the red“) do ziskov („in the black“) vďaka nárazovému zvýšeniu predaja.

Aj keď má Black Friday svoje korene v USA, teraz sa rozšíril po celom svete, vrátane Slovenska, kde predajcovia ponúkajú veľké zľavy, aby prilákali zákazníkov. Tento deň sa často spája s online predajom, ako aj s výhodnými ponukami v kamenných obchodoch.

GALÉRIA

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie