S blížiacimi sa vianočnými sviatkami stúpa aj frekvencia nakupujúcich v nákupných centrách. Analytici priblížili, o koľko si v tomto roku priplatíme viac za potraviny či darčeky.
V obchodoch sa pomaly rozbiehajú nákupy na vianočné sviatky. Zákazníci si okrem potravín zaobstarávajú aj darčeky pre seba či svojich blízkych. Analytici sa pozreli na očakávané výdavky v súvislosti s Vianocami.
Vyššie ceny navýšia výdavky na Vianoce
Októbrová inflácia stúpla medziročne oproti septembru 2024 o pol percenta na úroveň 3,1 percent. Nárast cien v porovnaní medziročných období tak dosiahol po januári a februári tretiu najvyššiu tohtoročnú hodnotu.
Ako dodáva Štatistický úrad, v októbri 2024 sme oproti septembru 2024 pocítili najväčšie zdraženie pri zelenine, v priemere až o 8,2 percent, ovocie stúplo o takmer 5 percent a priplatili sme si tiež za tuky a oleje, o 6,4 percent viac.
Za rovnaké obdobie v porovnaní s minulým rokom sme dramatické zdražovanie zaznamenali pri tukoch a olejoch, ktoré stúpli o takmer 31 percent. Viac sme zaplatili aj za zeleninu (13,3 percent) a ovocie (11,9 percent).
Na vianočný stôl sa dostávajú aj rôzne sladké pochutiny (+ 5,8 percent), chlieb (+ 3,9 percent) či mliečne výrobky (+ 2,4 percent), ktoré zhodne zdraželi oproti roku 2023. Minimálny pokles registrujú štatistici v oddelení mäse, ktoré medziročne zlacnelo o pol percenta.
Vyššie ceny za potraviny tak navýšia výdavky rodín za tohtoročné Vianoce. Obchodníci v posledný mesiac roka registrujú zvýšenú frekvenciu nakupujúcich v hypermarketoch či nákupných centrách, kde sa ich pokúšajú prilákať špeciálnymi ponukami či rôznymi zľavami, vysvetlila Veronika Košická, General Manager NC Aupark.
Za ktoré darčeky si priplatíme?
Mnohí Slováci si nechávajú nákupy na december, prípadne aj na poslednú chvíľu, ale sú výnimky, ktoré s prípravami na najkrajšie sviatky roka začali už v predstihu. Podľa analytičky Evy Sadovskej z WOOD & Company majú vyššie obraty takmer všetky oblasti maloobchodu.
„Záver roka prináša vyšší obrat predovšetkým predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov,“ upresňuje Eva Sadovská.
Mnohé výrobky, predovšetkým darčeky, si čoraz častejšie zaobstarávame cez e-shopy. Ako pri potravinách, tak aj pri darčekoch si oproti roku 2023 o málo priplatíme. Najdrahšie nás podľa Evy Sadovskej vyjde športové vybavenie, ktoré stúplo v priemer o 8,4 percenta, a šperky, za ktoré si priplatíme o 8 percent viac. Údaje vychádzajú z najnovších analýz Eurostatu.
V priemere od 1,5 do 3,1 percenta si priplácame napríklad aj za kávovary, výrobky pre osobnú hygienu, hračky, oblečenie, ale tiež za knihy, ktoré v dôsledku konsolidácie mali od roku 2025 spadať pod 23-percentnú sadzbu DPH, čo by literatúru ešte výraznejšie zdražilo. Po kritike verejnosti budú ošetrené 5-percentnou sadzbou.
Najmenej stúpali ceny pri mobilných telefónoch (+ 0,7 percent) a obuvi (+ 0,6 percent). Spomedzi typických darčekov ale zlacneli počítače, a to o rovných šesť percent.
Myslite aj na prírodu!
Spotrebitelia si za posledné dva roky (2022 a 2023) prešli rekordne vysokou infláciou. Preto aj v tomto roku môžu naše peňaženky ešte pociťovať určité vplyvy vyšších cien pri nákupoch na Vianoce. Sadovská upozorňuje, že trendom pred sviatkami je zbytočné zadlžovanie sa.
„Vianočné sviatky sú tu v rovnakom čase každý rok a mali by sme na ne myslieť už v predstihu. V prípade potreby odporúčame, aby si spotrebitelia popri pravidelnom vytváraní finančnej rezervy, každý mesiac odkladali bokom aj finančné prostriedky určené práve na sviatky a nákupy s nimi spojené,“ odporúča analytička.
V tomto období by sme mali myslieť na životné prostredie a nevytvárať zbytočné množstva komunálneho odpadu. Okrem vyhadzovania neskonzumovaných potravín produkujeme odpad z vianočného balenia darčekov, prípadne opotrebovaných či poškodených predmetov. Sadovská dodáva, že Slováci v decembri vytvoria priemerne 45 kilogramov komunálneho odpadu na jednu osobu.