V médiách sa v poslednom čase stretávame čoraz častejšie so správami o podvodných telefonátoch. Niektoré, žiaľ, končia úspechom podvodníkov a nič netušiace obete, väčšinou seniori rátajú škody v desiatkach, v niektorých prípadoch až stovkách tisíc eur.
Počet takýchto podvodných telefonátov v poslednom čase na Slovensku dramaticky stúpol, píše portál Správy STVR. Spolu s tým však narastajú aj čoraz prefíkanejšie spôsoby podvodov. Mobilní operátori tieto podvodné hovory nazývajú spoofing. Tie sú špecifické tým, že zákazníkom sa sa zobrazujú ako hovory z existujúcich slovenských čísel a nemajú tak prvotné podozrenie pre podvodné konanie.
V skutočnosti však ide o automaticky generované telefonáty zo zahraničia s jasným zámerom podvodného konania.
„Zákazník vidí na svojom mobilnom zariadení prichádzajúci akoby štandardný hovor zo slovenského telefónneho čísla. Avšak môže ísť o podvodnú taktiku, aktivitu, prostredníctvom ktorej môže dochádzať k ohrozeniu citlivých údajov na strane zákazníka,“ vysvetlil výkonný riaditeľ Asociácie mobilných operátorov SR Henrich Krejčí.
Jedinou účinnou zbraňou je podvodu nepodľahnúť, byť ostražití a hovor okamžite ukončiť. „A samozrejme, najmä, aby neposkytovali prostredníctvom takýchto hovorov žiadne citlivé údaje,“ dodal Krejčí.
Dramatický nárast takýchto podvodných hovorov vzbudil pozornosť aj u samotných mobilných operátorov, ktorí začali bezodkladne konať. Štyria najväčší slovenskí operátori zaviedli systém tzv. vzájomného overovania.
„Spočíva v tom, že na základe technologického riešenia dokážu mobilní operátori medzi sebou overiť, či prichádzajúci hovor na číslo ich zákazníka, je štandardný alebo ide o takýto podvodný telefonát,“ priblížil Krejčí iniciatívu.
Podľa Krejčího sa počet zachytených podvodných telefonátov na Slovensku už aktuálne pohybuje v desiatkach tisíc.