V posledných 15 až 20 rokoch sa na Slovensku výrazne predĺžili termíny výstavby, pričom náklady na projekty sa často násobia. Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva v Bratislave 4. novembra 2024 upozornil, že kým pred 15 rokmi sa výstavby predlžovali v priemere o deväť mesiacov a zmluvná cena sa navyšovala o približne 12 – 15 %, v súčasnosti je to takmer trojnásobok. Píše o tom agentúra TASR.
Viceprezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, Róbert Šinály, zdôraznil potrebu predvídateľnosti a kvalitnej prípravy podkladov pre verejné obstarávanie, aby sa procesy urýchlili. Ľubomír Kubička z Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) doplnil, že najväčším zdrojom prieťahov vo verejnom obstarávaní je príprava súťažných a zmluvných podmienok, ktoré by mali byť nastavené ešte pred začatím obstarávania.
Diskutovalo sa aj o zákone o strategických investíciách, ktorý má zjednodušiť prípravu veľkých infraštruktúrnych projektov. Ondrej Matej však varoval pred zaradením príliš veľkého počtu projektov medzi strategické investície naraz, čo by mohlo preťažiť krajské stavebné úrady. Navrhol vytvorenie „lietajúcich tímov“ na podporu schvaľovania projektov tam, kde úrady nestíhajú.
Ako informovalo sme.sk, tento zákon, zameraný na urýchlenie prípravy a realizácie významných infraštruktúrnych projektov, už v minulosti vyvolal kontroverzie najmä pre zásahy do vlastníckych práv. Jednou z hlavných výhrad bolo, že zákon oslabuje ochranu vlastníkov nehnuteľností, ktorým hrozí vyvlastnenie v rámci tzv. strategických investícií.
Ministerstvo dopravy (MD) verí, že zákon pomôže zjednodušiť prípravu dôležitých infraštruktúrnych projektov. Peter Tvrdoň, riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií MD SR, upozornil, že niekedy sa lehoty pri vydávaní stavebných povolení zbytočne predlžovali. Ministerstvo sa pri určovaní strategických investícií riadi prioritizáciou a harmonogramom vytvoreným v roku 2022.
Zákon o strategických investíciách, schválený v júni 2024, má za cieľ urýchliť prípravu a realizáciu významných investičných projektov. Ministerstvo dopravy očakáva, že prípravné procesy sa skráti z ôsmich rokov na štyri. Zákon tiež znižuje hranicu pre označenie projektu za strategickú investíciu z 100 miliónov eur na 50 miliónov eur.