S príchodom zimného obdobia sa mnoho vodičov púšťa do prezúvania svojho auta na zimné pneumatiky. Niektorí siahnu po službách v servisoch, iní si prezujú pneumatiky doma. Znie to jednoducho, ale ak sa nedodržia niektoré kroky, môžu nastať nepríjemné následky. Prinášame vám niekoľko tipov, ako sa vyhnúť najčastejším chybám a zbytočným problémom.
Vyváženie kolies
Pred sezónou je vyváženie kolies jedným z najdôležitejších krokov, hovorí portál autoviny.sk. Je to lacná a rýchla záležitosť. Podcenenie tohto kroku by vám mohlo priniesť nepríjemnosti ako vibrácie pri vyšších rýchlostiach či rýchlejšie opotrebovanie pneumatík. Pri nevyvážených kolesách je auto navyše náchylné na vychyľovanie z jazdného pruhu, čo môže byť počas jazdy nebezpečné.
Aký máte stav pneumatík?
Pneumatiky môžu na prvý pohľad vyzerať v poriadku, je ale potrebné ich dôkladne skontrolovať. Pri ich kontrole hľadajte praskliny, vydutia či poškodenia na bočnej stene alebo behúni, ktoré by mohli pri jazde spôsobiť ich roztrhnutie.
Myslite na umiestnenie zdviháka
Ďalším dôležitým krokom je správne umiestnenie zdviháku. Pri novších autách je to o niečo jednoduchšie, majú na spodnej strane karosérie jasné označenie, kam zdvihák bezpečne umiestniť. Nesprávne umiestnenie môže poškodiť spodnú časť auta, či dokonca môže auto zo zdviháka spadnúť.
Momentový kľúč
Pri uťahovaní kolies sa nespoliehajte na silu, ktorou skrutky utiahnete. Ak ich utiahnete príliš slabo, môžu sa skrutky časom uvoľniť, čo znamená, že koleso nemusí byť správne prichytené. Ak ale urobíte opak, dotiahnete ich príliš silno, môžete poškodiť závity tak, že sa pri ďalšej demontáži nedajú ľahko odstrániť. Na správne a bezpečné utiahnutie skrutiek slúži momentový kľúč, ktorý vyvinie potrebnú silu.
Smer rotácie
Smer rotácie je zvyčajne označený viditeľnou šípkou na bočnici pneumatiky. Uistite sa, že máte pneumatiky nasadené v správnom smere. Ich nesprávne nasadenie by mohlo spôsobiť neefektivitu, najmä za dažďa, keď dezén slúži na odvádzanie vody spod kolies.
Tlak v pneumatikách
Častým nedostatkom je nesprávny tlak v pneumatikách. Spôsobuje ich rýchlejšie opotrebovanie. Nízky tlak môže viesť k „plávaniu“ auta na ceste a nadmernému opotrebovaniu bočných strán pneumatík. Naopak príliš vysoký tlak zvyšuje tvrdosť jazdy a nadmerné opotrebovanie stredu behúňa. Preto je potrebné nájsť optimálny tlak, ktorý je na vnútornej strane veka nádrže alebo v návode k autu.
Utiahnutie skrutiek na zdvihnutom aute
Mnoho vodičov sa dopúšťa tejto chyby – povoľujú alebo doťahujú skrutky, keď je auto ešte zdvihnuté. Najprv je potrebné kolesá ľahko povoliť, kým je auto na zemi, až potom ho zdvihnúť na zdvihák. Po výmene kolesa je dôležité auto najskôr spustiť na zem a až následne skrutky dôkladne utiahnuť.
Dĺžka ponechanie zimných pneumatík na aute
Aj keď prvé teplé dni lákajú na prezutie letných pneumatík, nie je dôvod uponáhľať sa. Zimné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby si poradili s teplotami nižšími ako 7°C, ale zvládnu aj teplejšie dni bez poškodenia. Ak prezujete príliš skoro, riskujte, že vás prekvapí nečakaný sneh či mrazivé počasie.