Bezpečnosť na tratiach by sa zavedením nového systému mala postupne zvýšiť. Zavádzanie technológie však na Slovensku nenapreduje tak rýchlo ako v iných krajinách. Pomôcť majú aj európske peniaze.
Vlaky by mali v budúcnosti byť bezpečnejšie a hlavne s minimálnym zásahom človeka. Pomôcť majú nové technológie, ktorým pomôže aj umelá inteligencia. Brusel plánuje vyčleniť na modernizáciu vyše 5,5 miliárd eur, informuje STVR.
Za všetkým stojí systém ERTMS (European Rail Traffic Management System), ktorý zmení vlaky na autonómnejšie a postupne ho zavádzajú krajiny Únie. Slovensko je ale na začiatku procesu zavedenia novej technológie.
„Európsky systém na riadenie vlakov zabezpečí, aby chodili čo najpresnejšie a s čo najmenším meškaním. Rieši najmä to, ako sa dostať z bodu A do bodu B bez toho, aby sa na trati vytvárali zápchy,“ vysvetľuje dopravná expertka Jemylia Raimbault.
Popri riadení železničnej dopravy dokáže systém zasiahnuť aj do riadenia vlaku. Pokiaľ zlyhá ľudský faktor, umožní spomalenie či úplné zabrzdenie vlaku. Háčik je v tom, že technológia ERTMS musí byť nainštalovaná na tratiach, ako aj priamo v lokomotívach. Keďže je jeho zavádzanie finančne náročné, v našich končinách tak nenapreduje spúšťanie veľkým tempom.
Zatiaľ je v prevádzke iba na trati Bratislava – Žilina – Česká republika. „Bohužiaľ, na Slovensku je to len desať percent tratí, čiže zaostávame oproti okolitým krajinám,“ ozrejmil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Brusel poskytne aj Slovensku milióny eur na nový systém. Časť financií poputuje na zaobstaranie či modernizáciu lokomotív. Medzi Bratislavou a Košicami už podľa ministra dopravy zahájili prípravnú fázu a kompletný systém ERTMS by mal pribudnúť na všetkých zrekonštruovaných tratiach do roku 2050, čím by sa plne zautomatizovala prevádzka vlakov.
„Dĺžka siete je naviazaná na projekty, kde už beží realizácia, bola podpísaná zmluva so zhotoviteľom alebo prebieha v súčasnosti verejné obstarávanie stavieb. V praxi bude s vysokou pravdepodobnosťou dĺžka siete vybavenej systémom ERTMS k míľniku 2030 vyššia,“ tvrdí hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.