Bude nás mať kto voziť? ZSSK chýba personál vo flotile rušňovodičov a neustále hľadá spôsoby, ako vyriešiť akútny nedostatok. Pomôcť má nedávno schválený zákon v parlamente, ktorý by znížil vek záujemcov o povolanie.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá zastrešuje osobnú prepravu cestujúcich, eviduje takmer 1 260 rušňovodičov. K ideálnemu stavu jej chýba ďalšia dvestovka zamestnancov.
Nižší vek záujemcov
“Záujem o profesie v železničnom sektore upadá. Týka sa to aj rušňovodičov, kde prípadných uchádzačov odrádza aj náročná odborná príprava,“ povedala hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.
Akútny nedostatok má vyriešiť nedávno schválený zákon, ktorý zníži vek záujemcov o pozíciu rušňovodiča zo súčasných 20 na 19 rokov, informuje STVR. Ku koaličnému návrhu sa pridala aj väčšina poslancov opozície. Chýbajúci personál spôsobuje odriekanie prevažne prímestských spojov, čo znižuje komfort pre pravidelných cestujúcich.
Okrem nižšieho veku by mohlo pomôcť aj duálne vzdelávanie, počas ktorého by ZSSK úzko spolupracovala so školami a vychovávali tak potenciálnych zamestnancov národného dopravcu.
Devätnásťroční rušňovodiči však môžu obsluhovať vlaky len po slovenských tratiach. Naprieč Európskou úniou platí, že vlaky smie viesť človek až po dovŕšení veku 20 rokov.
Odbor rušňovodič sa v hlavnom meste nevyučuje, keďže ho pre nízky záujem zrušili. Naopak sever Slovenska hlási vyšší záujem, napríklad Stredná odborná škola dopravná v Martine má aktuálne 65 žiakov, ktorí na tomto odbore študujú.
“Možno to vychádza aj z histórie a tradície. Poviem príklad, na Kysuciach a Liptove je veľa železničiarskych rodín. Ďalšie pokolenia sa snažia ísť v šľapajách starých rodičov a rodičov,“ vysvetlil riaditeľ školy Dušan Striško.
“Keď som bol malý, tak som začal obdivovať autobusy, električky. Zhruba od šiestich rokov ma začali baviť vláčiky. Už som vedel, že chcem byť rušňovodičom,“ povedal rušňovodič Dominik Klimko.
Obavy cestujúcich
Hovorca ZSSK Dominik Drevický ubezpečuje cestujúcich, ktorí majú mierne obavy z nízkeho veku rušňovodičov, či nedôjde k ohrozeniu bezpečnosti.
“Uvedomujeme si zodpovednosť, ktorú to prináša, keďže vzdelávanie rušňovodičov je vo veľkej miere v našej kompetencii.“ Drevický dodáva, že personál prechádza prísnymi skúškami, na ktoré sú pripravovaní aj vďaka duálnemu vzdelávaniu.
“V prípade úspešného absolvovania maturitnej skúšky, dokončenia odbornej prípravy a úspešnom zložení skúšky, do dosiahnutia veku 20 rokov, môžu absolvovať zácvik u dopravcu, pre ktorého budú ako rušňovodiči pracovať,“ uzavrela Poláčiková.
Nízky záujem o prácu rušňovodiča môže u niektorých ľudí vyvolať neadekvátne platové ohodnotenie vzhľadom na náročnosť povolania. Podľa ZSSK je nástupný plat začínajúceho rušňovodiča bez skúseností 1 140 eur v hrubom. Záujemcovi s praxou ponúkajú vyše 2-tisíc eur.