Železnice Slovenskej republiky dokončili správu o jednom z najväčších železničných nešťastí, ktoré sa odohralo medzi Novými Zámkami a Dvormi nad Žitavou. Podľa železníc nesie za nehodu zodpovednosť len jeden vinník – dispozičný výpravca zo stanice v Nových Zámkoch.
Dispozičný výpravca má na starosti vydávanie pokynov svojim kolegom vo výpravnej kancelárii. Informuje TA3. Vyšetrovacia komisia uviedla, že zabudol, že signalizácia na priecestí nebola znovu zapojená, pretože ju predtým odpojili kvôli opravám na trati.
Rušňovodič medzinárodného EC vlaku obdržal pokyn na odchod na trať, pričom mu bolo oznámené, že je uvedená do prevádzky. Následkom zlej komunikácie sa stalo, že vlak, ktorý išiel vysokou rýchlosťou, narazil do autobusu, ktorému na priecestí nebol oznámený príchod vlaku signalizáciou.
„Dispozičný výpravca zo stanice Nové Zámky zabudol požiadať oprávneného zamestnanca o aktiváciu priecestného zabezpečovacieho zariadenia, aj keď mal v prevádzkovom zápisníku zaznamenané, že tieto zariadenia sú mimo prevádzky,“ potvrdila hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová pre Denník N.
Výpravca svoju zodpovednosť pred komisiou uznal. Podľa informácií Denníka N išlo o skúseného pracovníka s vysokoškolským vzdelaním.
„V tejto veci zatiaľ nebolo vznesené obvinenie konkrétnej osobe. Keďže znalecké skúmanie ešte nie je ukončené, k situácii sa v tejto chvíli nebudeme vyjadrovať,“ uviedla Jana Šinková z Krajského riaditeľstva polície v Nitre.
Kompletné vyjadrenie ŽSR pre Denník N
Pri zisťovaní príčin vzniku tejto vážnej nehody bolo spísaných cca 30 zápisov so zamestnancami, dodatkov k zápisom, boli vykonané všetky relevantné merania, preskúšania a overovacie pokusy na zabezpečovacom zariadení a po riadnom vyhodnotení všetkých podkladov bola stanovená príčina vzniku udalosti: dovolenie jazdy vlaku Ex (EC) 279 ZSSK cez priecestie v km 147,088, na ktorom po ukončení opravných prác na trolejovom vedení nebola opätovne zapnutá do činnosti závislosť priecestného zabezpečovacieho zariadenia (PZZ) od počítača osí na 1. traťovej koľaji.
Inak povedané dispozičný výpravca ŽST Nové Zámky, ktorý je vrcholovo zodpovedný za správne postavenie vlakovej cesty podľa predpisu ŽSR Z 1 Pravidlá železničnej prevádzky, zabudol požiadať oprávneného zamestnanca, aby zapol do činnosti PZZ aj napriek tomu, že v prevádzkovom zápisníku mal zapísané, že PZZ v km 146,587 a km 147,088 sú vypnuté z činnosti.
Pri zisťovaní príčin vzniku vážnej nehody, ako spomíname vyššie, boli preverené všetky okolnosti pred vznikom nehody. Z dôvodu mimoriadnej poveternostnej situácie v okolí Nových Zámkov dňa 26. 06. 2024 došlo k viacerým výpadkom napájania trolejového vedenia, najskôr medzi ŽST Nové Zámky – Bajč, v čase od 16:26 h, kde bola porucha odstránená zamestnancami elektrotechniky a energetiky a následne skontrolované celé trolejové vedenie až do ŽST Komárno, pričom do ŽST Nové Zámky sa vrátili až v čase o 00:46 h dňa 27.06.2024.
Následne títo zamestnanci odišli na 1. traťovú koľaj smer Dvory nad Žitavou, kde došlo k výpadku napájania už o 17:40 h. Keďže bolo nad priecestím v km 147,088 previsnuté trolejové vedenie, ktoré museli opravovať z traťového stroja, bola v čase o 01:08 a 01:16 h dňa 27. 06. 2024 vypnutá z činnosti závislosť PZZ od počítača osí na 1. traťovej koľaji na oboch priecestiach, aby nedošlo k ich trvalému uzatvoreniu traťovým strojom a následne k prerušeniu premávky cestných vozidiel cez uvedené priecestia. Vypnutie PZZ bolo zapísané v prevádzkovom zápisníku u dispozičného výpravcu nočnej zmeny.
Odstraňovanie chyby, vzhľadom na rozsah poškodenia trakčného vedenia, bolo ukončené až počas dennej zmeny v čase o 16:38 h, pričom počas celej tejto doby sa vystriedalo viacero zamestnancov na rôznych pracovných pozíciách (mimo iné napr. 4 dispoziční výpravcovia v ŹST Nové Zámky, ktorí sa striedajú po 6 hodinách).
Každá nehoda je podrobená dôkladnej analýze, zvlášť pri tejto tragickej nehode. Je potrebné si uvedomiť, ako sme už vyššie uviedli, že nehode predchádzala mimoriadnosť, súvisiaca s odstraňovaním následkov nepriaznivých poveternostných podmienok. K takýmto a podobným mimoriadnostiam, kedy dochádza k poškodeniam infraštruktúry a aj k vylúčeniu činnosti zabezpečovacieho zariadenia dochádza pomerne často. Aj v týchto prípadoch, teda aj pri nepriaznivých poveternostných podmienkach, sa snažíme o zachovanie plynulosti železničnej dopravy.
Elimináciu rizík a riadenie prevádzky v týchto núdzových podmienkach v plnej miere preberá ľudský činiteľ. Vtedy však riadenie dopravy zabezpečujú priamo naši dopravní zamestnanci, ako bolo aj v tomto prípade. Na riešenie v zložitých podmienkach majú potrebnú odbornú, zdravotnú a psychologickú spôsobilosť, potrebné školenia a nastavené predpisové ustanovenia v zmysle príslušnej legislatívy. Všetky tieto systémové podmienky musia byť bezvýhradne splnené, aby bola zaistená bezpečnosť železničnej prevádzky.
Preto sme sa v prvom rade zamerali na opatrenia, ktoré môžu byť prijaté čo najskôr, ako sú opatrenia administratívneho charakteru, ktoré pomôžu zamestnancom – výpravcom pri zaisťovaní bezpečnosti železničnej dopravy a upozornia ich napr. na vypnuté priecestné zabezpečovacie zariadenie a potrebu jeho opätovného zapnutia do činnosti.
Taktiež budú všetci zamestnanci ŽSR oboznámení s nehodou a jej príčinou, pričom informácie o nehode budú predmetom školenia všetkých do úvahy prichádzajúcich zamestnancov. Ďalej bude spracované upozornenie s popisom a sumarizáciou podmienok pri neplánovaných výlukách. Do noriem STN o PZZ budú zapracované možnosti nových signalizačných prvkov, upozorňujúcich na vypnutie pri nových PZZ.