Približne tisíc žiakov základnej školy v chorvátskej metropole Záhreb v utorok (22. 10.) protestovalo proti vyučovaniu, pretože sa do školy vrátil deväťročný chlapec, ktorý šikanuje svojich spolužiakov.
O tejto situácii informovala agentúra AFP na základe správ chorvátskej štátnej televízie HRT. Problémový chlapec bol predtým nútený odísť z predchádzajúcej školy kvôli šikanovaniu, po tom, čo sa všetci jeho spolužiaci odhlásili.
Djeca iz zagrebačke škole se ni danas ne vraćaju na nastavu: ‘Roditelji dječaka odbijaju suradnju’ https://t.co/SQJzq2EFxy pic.twitter.com/GUAjQFuXfo
— NOVI LIST (@novilisthr) October 23, 2024
Rodičia uvádzajú, že chlapec ohrozuje svojich spolužiakov násilnými fyzickými útokmi, vyhrážkami, sexuálnym obťažovaním a hanlivým slovníkom. Miestne médiá informovali, že väčšina jeho spolužiakov musela vyhľadať odbornú pomoc. Tento incident otriasol vzdelávacím systémom krajiny.
Na začiatku októbra žiaci päť dní bojkotovali vyučovanie, čo viedlo k tomu, že problémový chlapec prestal chodiť do školy. V pondelok (21. 10.) sa však vrátil, tentokrát s pedagogickým asistentom. Riaditeľ školy odstúpil a ako dôvod uviedol „nátlak“ na školu.
Protest
V utorok večer sa pred školou zišlo množstvo rodičov, pričom na plot školy umiestnili transparenty s nápismi ako „Pomôžte chlapcovi! Konajte!“ a „Kto zlyhal v rámci systému?“.
Udarna vesti. Trazi se ostavka Fuksa, roditelji odbijaju saradnju…vise se ne zna ko je tu lud. Ministarstvo demantira da je njihova djelatnica roditelj…a moglo je to odavno biti reseno.
I da ne razumem roditelje kako im je sve to normalno i odbijajuhttps://t.co/5jbjWN3JMm— Alexandra BC Weiss (@axisweiss) October 22, 2024
Rodičia, ktorí sa obávajú o bezpečnosť svojich detí, tvrdia, že neprotestujú proti chlapcovi, ale proti systému, ktorý považujú za neefektívny. Chorvátsky minister školstva Radovan Fuchs vyzval deti, aby sa vrátili do školy a dodal: „Garantujeme normálny priebeh vyučovacieho procesu. Toto je veľmi smutný príbeh.“
Podľa informácií RTL Ministerstvo školstva už v máji poslalo list sociálnym službám.
V ňom uvádzajú, že s rodičmi chlapca nemôžu dosiahnuť úspešnú spoluprácu a žiadajú, aby mu bol pridelený dočasný opatrovník pre vzdelávanie. Rodičia chlapca nesúhlasili s akýmikoľvek ďalšími hodnoteniami dieťaťa, angažovaním asistenta v škole alebo prispôsobeným vzdelávacím programom. Naďalej odmietajú akékoľvek hodnotenie a posúdenie ťažkostí svojho dieťaťa.