Nároky na znalosti z matematiky sa majú zvýšiť aj u našich susedov. Ako je na tom Slovensko?

Minister školstva za Hlas-SD Tomáš Drucker. (Foto: TASR/Jakub Kotian, pexels)

Kompletný dokument, podľa ktorého majú české školy začať povinne učiť do troch rokov, má byť hotový už čoskoro. V medzinárodných porovnaniach teraz českí žiaci najviac zaostávajú v pochopení a praktickom využití matematiky. Podobne je na tom aj Slovensko.

„V prípade matematiky sme mierili doteraz o úroveň nižšie ako rad iných krajín,“ priznal český minister školstva Mikuláš Bek (STAN). „V matematike máme najhorší priemer v porovnaní s ostatnými predmetmi,“ informuje riaditeľ základnej školy v Prahe Pavel Kopečný. Na prvom stupni matematiku už učia inak – s dôrazom na rozvoj logiky, píše portál ČT 24.

Obsah predmetu sa do troch rokov zmení všade. „Úroveň bude v niektorých témach vyššia, samozrejme hlavne v tých témach, ktoré sú nové. Napríklad sú to základy pravdepodobnosti už na základnej škole, dotýkame sa aj témy nerovníc. Naopak, trochu sme ubrali konštrukčné geometrie a geometrie celkovo,“ priblížil český garant vzdelávacej oblasti matematika Václav Bendl.

„Spočiatku boli v programe iba základné výstupy, to znamená výstupy, ktoré by malo mať každé dieťa povedzme so štvorkou, keď vyjde zo základnej školy. A to predsa nie je dostačujúce pre kvalitné stredné školy, keď sa dieťa hlási na gymnáziá alebo na priemyslovku, takže my by sme mali povedať tie úrovne dve,“ povedal český oponent rámcového vzdelávacieho programu Arnošt Žídek (Piráti).

Zároveň s tým by sa podľa odborníkov mali upraviť prijímacie skúšky. Tak, aby zodpovedali tomu, čo sa na školách preberá. Matematika robí najväčšie problémy dlhodobo aj u maturít, keď zhruba každý piaty, ktorý si predmet vyberal v posledných rokoch, neuspel. To sa významne zlepšilo tento rok. Podľa Cermatu preto, že boli úlohy príliš ľahké, budúci rok má byť náročnosť zase vyššia.

Ako je na tom Slovensko?

Slovenský rezort školstva zvažuje prípadné zavedenie povinnej maturitnej skúšky z matematiky, informuje TASR. Študenti by si mohli podľa ministra vyberať z viacerých úrovní maturity z matematiky. Náročnejšiu úroveň by mohli absolvovať napríklad budúci študenti technických odborov vysokých škôl.

„Vnímame, že aj pre rozvoj analytického myslenia, rozvoj zručností, ktoré nie sú priamo matematické, tá matematika dáva základy. Aj na štúdium na mnohých humanitných vysokých školách,“ povedal na júlovej tlačovej konferencii Tomáš Drucker.

Štátny tajomník rezortu školstva Slavomír Partila hovoril v tejto súvislosti o dôležitosti spolupráce s odbornou verejnosťou. Poukázal aj na potrebu kvalitnejšej prípravy učiteľov matematiky. Z nedávneho prieskumu realizovaného Študentskou radou stredných škôl (ŠRSŠ) pod záštitou rezortu školstva vyplýva, že až 84 percent stredoškolákov je proti zavedeniu povinnej maturity z matematiky. V prípade možnosti výberu z viacerých stupňov náročnosti je nesúhlas s povinnou maturitou z matematiky nižší (64,2 percenta).

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie