Dizajn kancelárskych priestorov je téma, ktorá si získava čoraz väčší záujem. Je to len estetická záležitosť a zbytočná investícia alebo je za tým viac? Môže byť komfortný a príjemný office pre firmu výhodou a priniesť jej aj vyšší zisk? Na tieto otázky odpovie Radoslav Stankoven, spolumajiteľ spoločnosti Goyart Design, v ďalšej epizóde relácie Len peniaze nestačia.
Priestor, ktorý nás obklopuje, je pre každého dôležitý a robí nám psychickú pohodu alebo nepohodu, keď priestor nie je dobrý. Dizajn kancelárií nie je až taká dávna vec, iba teraz sa viacej nad tým rozmýšľa. Kedy sa to, podľa tvojho vnímania a skúseností, stalo témou?
Určite to súvisí aj s tým, aká je situácia na pracovnom trhu. Každý zamestnávateľ sa snaží ponúknuť okrem platu aj veci naviac, ktoré pripútajú alebo pomôžu ľuďom alebo ich presvedčia, aby pracovali práve v tejto spoločnosti.
Pracovné miesto, dizajn pracovného miesta, funkčnosť ako taká, zohráva obrovskú úlohu, pretože akonáhle príde nový zamestnanec do príjemného pracovného prostredia, kde sa cíti fajn, kde okrem práce dokáže prežiť aj príjemné veci a nepríde domov unavený a rozbitý, tak sú to veľmi dôležité veci, ktoré potom zvažuje a na základe nich sa rozhoduje, či sa tam cíti príjemne a chce v tejto spoločnosti pracovať.
Čo je ideálna kancelária? Ako by mala vyzerať?
Ideálna kancelária by mala byť predovšetkým funkčná, čo sa týka technického zabezpečenia, ale ak sa budeme baviť o nábytku a zariadení, a o trendoch dnešnej doby, mala by spĺňať parametre pohodlného, komfortného sedenia, príjemného pohybu v priestore a mala by dávať zamestnancovi počas celého dňa pocit komfortu.
Keďže človek presedí najviac z pracovného dňa na stoličke, tak je veľmi dôležité, na akej stoličke sedí. Či je to stolička, ktorá sa dá nastaviť rôznym spôsobom, alebo túto možnosť nemá. Ak zamestnávateľ poskytne stoličku, ktorá má rôzne možnosti nastavenia, je to obrovský benefit, pretože potom už je iba krátka cesta k tomu, aby si zamestnanec „vygooglil“, našiel, poradil sa, ako správne na stoličke sedieť. Dosiahne tým minimálne efekt, že najdlhšiu dobu dňa prežije relatívne fajn a neničí si pritom chrbát a svoje zdravie.
Naozaj môže jedna stolička zmeniť celý pocit z práce, ktorú robíš?
Určite áno. Dôležité je, z akého materiálu je vyhotovená. Kedysi bol trend veľkých kožených kresiel, čím viac kože, tým lepšie a drahšie. Dnes je skôr trend vzdušných materiálov, sieťoviny, pretože je dokázané, a aj laicky sa to dá, samozrejme, predstaviť, že človek sa cíti uvoľnenejší na takejto stoličke a telo viac dýcha.
Niektoré stoličky sú vyhotovené zo špičkových materiálov, ktoré neprehrievajú telo a človek sa na nej cíti príjemne v zime, v lete, v priebehu rána, po obede a aj neskoro po obede. Stolička plní funkciu príjemného sedenia, ale zároveň sa nedá povedať, že stolička človeka vylieči. Sedenie nikomu neprospieva a mali by sme sa v priebehu dňa párkrát postaviť alebo zmeniť pracovnú polohu, mohli sa prejsť, porozprávať s kolegami v oddychovej zóne, v kuchynke.
Pokiaľ už sedíme pri pracovnom stole, mala by mať stolička parametre, ktoré skôr pomáhajú tomu, aby človek nebol preťažený a nezdravý.
Odborníci tvrdia, že kvalitná a dobrá kancelária by mala spĺňať tri parametre – aby tam bolo zdravé prostredie, s čím určite súvisí aj tá stolička, aby telo bolo držané v zdraví a ľudí nebolel chrbát. Potom by mali byť použité inovatívne prvky a zároveň by priestor mal vypovedať o DNA firmy, že keď vstúpiš do priestoru, presne vieš, kde si. Súhlasíš s týmto?
Určite áno. Doteraz sme sa možno viac bavili o sedení, ale existujú iné veci, ktoré v kancelárii nastavujú jednak príjemné prostredie, a potom aj kancelária by určite mala byť istou identitou firmy. Mala by odrážať to, o čo sa firma snaží, mal by z nej človek, ktorý príde ako návšteva, pocítiť, že „á, toto je naozaj značka, majú takú kanceláriu, ako som si predstavil, keď som si o nich niečo prečítal na sociálnych sieťach,“ a tak ďalej.
Nie je to iba o kancelárii, ale dnes je veľmi dôležité, hlavne po takzvanej dobe covidovej, že zamestnávatelia kladú akcent na to, aby sme sa vrátili k štandardným pracovným miestam, aby sme sa vrátili do kancelárií. Snažia sa okrem kancelárskeho a pracovného miesta prilákať aj inými prvkami, nielen v kancelárii, ale aj v oddychových zónach.
Veľmi dôležité sú miesta, kde sa zamestnanci porozprávajú, socializujú, kde sa vracajú k tomu, čo bolo kedysi intenzívnejšie a veľmi to chýbalo počas doby covidovej, kedy sme sa zamerali na home-office. Možno sme si mysleli, že je to riešenie aj do budúcna, ale postupne prichádzame na to, že kolektív, socializácia a komunikácia je veľmi dôležitá.
Práve preto sa firmy snažia zariadiť aj ostatné priestory vo firme tak, aby sa zamestnanci cítili výborne, aby sme sa vrátili k príjemnej atmosfére vo firme. Je viac-menej jasné, že týmto zvyšujeme produktivitu, príjemným prostredím sa človek nasýti a chce pracovať viac. Napadnú mu kreatívnejšie veci a celá firma sa posúva smerom dopredu.
Ty si spomenul dobu covidovú a obdobie home-office, kedy ľudia začali pracovať z domu. Veľmi je populárny mix, že dva dni doma a tri dni v office. Keď prešiel covid, zamestnávatelia si začali dávať viac záležať na priestore, aby ľudí prilákali naspäť, lebo nie každý sa asi chcel vracať do kancelárie, možno mu bolo príjemnejšie doma.
Určite áno. Tento trend začal už pár rokov dozadu, kedy tá kvalitná pracovná sila na trhu chýbala. Spoločnosti sa snažili ponúknuť čoraz viac a viac, aby sa ľudia zamestnali práve v ich firme.
Potom to bolo na čas prerušené covidom, mnohí sme nevedeli, akým spôsobom sa zachovať, čo robiť, či poslať zamestnancov domov, ako to celé zariadiť. Vznikol a stal sa čoraz aktuálnejším pojem home-office. Sú spoločnosti, ktoré majú a mali výborne nastavený proces, ktorý zabezpečil firme, že človek, ktorý sedí na home-office, odovzdá produkt, službu svojmu zamestnávateľovi na úrovni a zamestnávateľ pochybovať nemusí.
Takisto záleží na organizačnej štruktúre. Sú oddelenia a ľudia, ktorí vedia odovzdať výkon na home-office, pretože ich charakter práce možno vyžaduje viacej izolovanosti, viac im vyhovuje domáce prostredie. V skutočnosti platí to, čo si povedala, že ľudia predsa len potrebujú medzi sebou komunikovať, potrebujú komunikovať oddelenia, šéf s podriadeným. Jednoducho, je to nevyhnutné.
Ak sa bavíme o pomere, sú spoločnosti, ktoré majú časť týždňa, kedy zamestnávateľovi umožňuje, aby boli zamestnanci na home-office. Je zaujímavé, že postupne ľudia pochopili, že im je v práci lepšie. Aj takí ľudia sú a je ich čoraz viac.
Pokiaľ v lete človek sedí kdesi na terase, v altánku a dokáže z notebooku chvíľu pracovať, a cíti sa tam príjemne deň, dva, tri, lebo má pekné počasie a vyhovuje mu to, splní, čo jeho práca vyžaduje, čo zamestnávateľ od neho chce, tak je to fajn.
Postupne mu tam začne byť dlho a chýbajú mu kolegovia, chýba mu pracovné prostredie, interiér, kvalitná stolička a kvalitný pracovný stôl a rád sa vracia naspäť.
Čas v práci nie je len o práci, trávime tam väčšinu svojho života. Poďme konkrétne do kancelárskych priestorov, ktoré robíte ako firma. Keď niekto príde, že potrebuje zariadiť kancelárske priestory, ako začína ten proces?
Zákazníci k nám vstupujú v rôznom štádiu vývoja toho zariadenia. Mám na mysli to, že už má vybranú budovu, má „nakreslené“ zariadenie od dizajnérov, architektov, čiže je tam jasné nastavenie, sú tam určené farby, rozmery, často dokonca určené konkrétne typy nábytku.
Takýto klient sa pozerá na materiály, to, čo máme, u nás hľadá. Vie, že sú tam presné rozmery a nemôže ísť doprava-doľava. Možno skôr balansuje o nejakých doplnkoch a zaujíma ho, za aké ceny tieto konkrétne produkty máme. Máme výhodu v tom, že nezastupujeme iba jednu značku.
Naše portfólio je pomerne široké a nastavili sme ho tak, aby si vybral náročný klient, čiže sú tam luxusnejšie značky, ktoré sú pomerne vysoko cenovo nastavené, ale vyberie si aj klient v strednej triede, klient v nižšej strednej triede, ktorú nemožno spochybňovať. Dnes tí európski výrobcovia majú trend dlhé roky vychytaný a vedia ponúknuť kvalitný nábytok za pomerne výhodné ceny. Máme niekoľkých zo Španielska, Litvy, Poľska, Anglicka.
Správna farebná kombinácia niekedy veľa vyrieši a zákazník, ktorý má nižší rozpočet, odchádza spokojný, pretože nakúpil prvky, zariadenia a doplnky, ktoré sú fajn, možno nemajú zvučné meno, ale majú životnosť a 5-, 10-, dokonca 12-ročnú záruku.
Keď zamestnanci už sú v tom priestore a užívajú ho, tak im asi veľmi nezáleží na tom, akých značiek sú nábytky, ale ako sa tam cítia. Spomenul si, že farby môžu veľa urobiť v priestore, ale v súvislosti s pracovným prostredím, aké farby sa odporúčajú?
Chcel by som špecifikovať ešte dve skupiny klientov. Povedali sme o klientoch, ktorí prídu s jasnými predstavami a s tým, že majú presný plán, ako zariadia kanceláriu. Majú to od architektov a nepotrebujú naše služby architekta, náš dizajn, potrebujú iba naše produkty.
Potom je druhá skupina, ktorú máme radšej, ktorá premýšľa o zmene priestorov, o rozšírení priestorov, premýšľa o nových priestoroch, o novej budove a oni hľadajú… Niektorých chytíme vtedy, keď hľadajú správny priestor a pomáhame im ho nájsť. Často je to holopriestor, kde je ďalšia veľmi kreatívna a zábavná časť našej práce, pretože sa vieme vyhrať, vieme sa s klientom baviť o tom, aká je filozofia firmy. A o tom sme sa bavili už pred chvíľou, že im vieme nastaviť tú značku, vieme ju premietnuť do dizajnu, do farieb, vieme sa podieľať na tom, ako ich firma bude vyzerať.
Toto je klientela, s ktorou sa dlho bavíme o dizajne, predstavách, vzťahoch, nastaveniach vo firme a na základe toho vyberáme správne produkty, respektíve ešte predtým aj priestory, a riešime s nimi rozmery kancelárií, okrem nábytku riešime pre nich podlahy, stropy, steny, akustiku. Je to veľmi zábavný, kreatívny proces, ktorý trvá aj niekoľko mesiacov, pokiaľ ide o veľkú firmu, a ktorý nás baví, a zanechá potom stopu. A my si hovoríme, že sme urobili peknú vec od začiatku až do konca, firma v tých priestoroch zostane nejaký čas a tešíme sa, že nás potom spätne kontaktuje s dopĺňaním, obnovovaním, rozširovaním, a to už je tá druhá väčšia skupina.
Čo sa týka farieb, je to rôzne. Je trend, ktorý sa mi veľmi páči. Jedna španielska značka ma veľmi inspiruje, ktorá robí nádherný oddychový nábytok. V našej branži to niekto pozná pod pojmom soft sitting alebo lounge sedenie. Táto firma razí stredomorský oddychový dizajn a sú tam vo veľkej miere zastúpené krásne pastelové farby, odtiene zemitej, hnedej, zelenej. Dá sa k tomu skombinovať aj nejaký konferenčný stôl, akustické doplnky, rôzne obrazy a z oddychovej zóny urobiť miesto, kde sa človek teší, kde pri práci rozmýšľa nad tým, ako ten mail ukončiť, stretnúť sa s ďalším kolegom a posedieť v kuchynke alebo oddychovej zóne, a predeliť ten deň a nabrať kúsok energie.
Trendy sú rôzne, niečo sa páči nám a niekedy príde klient a zaskočí nás, že on chce bielu konštrukciu a bielený dub, a nič iné nechce.
Keď niekto príde s nejakým nápadom, má predstavu a vidíte, cítite, že to nebude veľmi dobre, snažíte sa ho presvedčiť alebo mu dať iný nápad?
(Článok pokračuje na ďalšej strane)