InterCity vlaky medzi Bratislavou a Košicami už raz zrušené boli, s návrhom grafikonu pre rok 2025 sa opäť počíta s ukončením ich prevádzky. Zasiahne ešte ministerstvo dopravy, ktoré komerčné linky finančne nedotuje ?
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) predstavili konečný návrh železničného grafikonu na rok 2025, ktorý by do platnosti vstúpil v polovici decembra 2024.
Výrazné úpravy sa dotknú napríklad diaľkového spojenia na severnej trase Bratislava-Žilina-Košice. Po 30 rokoch prevádzky komerčných InterCity (IC) vlakov sa pravdepodobne blíži ich opätovný koniec, píše Denník N.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich s krátkou prestávkou neprevádzkovala od roku 2016, kedy došlo k zrušeniu z dôvodu finančných strát a v istom období nepremávali ani počas pandémie koronavírusu.
Grafikon však po zrušení IC vlakov počíta s posilnením o niečo pomalších Expresov Tatran, ktoré by po novom premávali každú hodinu. Medzi dvomi najväčšími slovenským mestami jazdia aktuálne každé dve hodiny.
Hodinový takt expresov vyzdvihla ZSSK. „Naším cieľom je zvýšiť počet vlakov nielen na trase Bratislava-Žilina-Košice, aby sme cestujúcim ponúkli viac spojov a väčšiu flexibilitu pri plánovaní ciest. Zvýšenie počtu vlakov prinesie úpravu časov našich spojov, aby sme zabezpečili efektívne zaradenie nových liniek, pričom pohodlie a kvalita cestovania zostanú zachované,“ povedal hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Komerčné IC-čka sa od bežných expresov líšili v rýchlosti a počte zastávok, na ktorých vlaky stáli. Kým IC zvládli trasu Bratislava-Košice za zhruba 4 hodiny 45 minút bez meškania, expresom to trvá o 40 minút viac. Stále však hovoríme o čase bez meškania.
Návrh ale prišiel v čase, kedy rezort dopravy plánuje obnoviť letecké spojenie medzi západom a východom. Minister Jozef Ráž vyhlásil súťaž na aerolínie, ktoré by sa s podporou štátu ujali prevádzky letov. Spojenie by sa realizovalo v ranných a večerných hodinách, konkrétne v pondelky, stredy a piatky a navyše v nedeľu večer.
Rezort dopravy o osude IC vlakov definitívne rozhodne v najbližšom období. „Konečné rozhodnutie o týchto zmenách bude prijaté po schválení nového grafikonu, pričom našou prioritou je rozšíriť možnosti bez zníženia úrovne služieb,“ tvrdí hovorca ZSSK.
Dočasné zrušenie IC vlakov v rokoch 2015 a 2016 sa však nepáčilo politikom, ktorí si vydobyli ich vrátenie. Momentálne premávajú štyri páry IC vlakov, vrátane ďalšieho vlaku, ktorý zachádza až do Viedne. Komerčné IC vlaky sú prevádzkované na náklady ZSSK, ostatné vlaky na objednávku rezortu dopravy.
O opätovnom zrušení IC-čiek sa hovorí z dôvodu dlhodobých vykazovaní finančných strát, ktoré sa neustále prehlbujú. Rastúce ceny či náklady na personál nepridávajú plusové body pre ich zachovanie.
Exšéf sekcie železníc na ministerstve dopravy Jiří Kubáček upozorňuje aj na priepustnosť trate. Pokiaľ sa zavedú hodinové takty expresov, miesto pre ďalšie vlaky, napríklad IC, by nezostávalo, pretože by si mohli vzájomne prekážať pri čakaní.
Na trati Bratislava-Košice istý čas premávali aj vlaky konkurenčného Regiojetu, čo sa nepáčilo Andrejovi Dankovi, ktorý vyhlásil, že „žlté vlaky musia preč, lebo nie sú naše, slovenské.“
Po voľbách 2016 vrátil IC vlaky a Regiojet vytlačil z koľajníc. Majiteľ firmy Radim Jančura vtedy vinu pripísal práve Dankovi. Reálnym dôvodom však boli zavedené vlaky zadarmo pre študentov a seniorov, čo sa netýka komerčných vlakov. Práve 100-percentné zľavy na cestovných lístkoch odlákali klientov od IC vlakov a žltých vlakov Regiojetu.