Odhodené ohorky z cigariet, takzvané špaky sú problémom nielen estetiky, ale aj ekológie. Už v decembri vchádza do platnosti nové nariadenie Európskej únie o znižovaní tohto odpadu. Samosprávy tak dostanú príspevok na boj s týmto odpadom, pomôcť má aj kampaň.
Na Slovensko sa ročne dovezie viac ako sedem miliárd kusov klasických cigariet a bezdymových tabakových výrobkov, informuje portál Správy STVR. Ich významná časť skončí voľne pohodená na uliciach či v prírode. Tvoria až päť percent hmotnosti vyzametaného komunálneho odpadu.
Od 1. decembra tohto roka začne platiť nariadenie Európskej únie o znižovaní voľne odhodeného odpadu z filtrov. Rok pred prijatím slovenskej legislatívy začali iniciatíva SPAK-EKO, Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) a Únia miest Slovenska (ÚMS) spoločnú iniciatívu na riešenie tohto problému.
„Aktuálne fungujeme v 25 mestách, v ktorých žije asi 500-tisíc obyvateľov, to znamená, že v tom pilotnom projekte máme desať percent obyvateľstva,“ uviedol výkonný riaditeľ SPAK-EKO Miroslav Jurkovič. SPAK-EKO im prispieva na čistenie verejných priestorov a osadzovanie smetných nádob. „Ten príspevok je v objeme zhruba 50 centov na hlavu občana. To znamená, že 20-tisícové mesto môže dostať 10-tisíc eur, čím si môžu urobiť aj vzdelávacie aktivity,“ vysvetlil predseda ZMOS Jozef Božik.
Kampaň Slovensko bez filtrov nebude upozorňovať len na ekologické následky voľne odhodeného filtra. Jej cieľom je zmeniť správanie fajčiarov priamo v uliciach miest a obcí. „Tak ako aj pri inom odpade, je to najmä o zmene prístupu každého jednotlivca k tejto téme. Preto sa aj naša kampaň Slovensko bez filtrov zameria na osvetu o tom, že filter je plastový odpad a patrí do koša,“ dodáva M. Jurkovič.
Kampaň bude prebiehať práve v uliciach, kde sa s ohorkami z cigariet stretávame najčastejšie. „Spúšťame reklamnú bannerovú kampaň, aby sme upozornili verejnosť. Budeme radi, keď nám ľudia otagujú miesta, kde je najväčší problém s týmito odpadmi, aby sme to následne v spolupráci so samosprávou mohli riešiť,“ pokračoval Jurkovič.
„Považujem túto kampaň za skvelú. A my ju aj v Trenčíne využívame. Už sme vyčistili dva priestory aj vzdelávame mladých ľudí,“ dodal prezident ÚMS a primátor Trenčína Richard Rybníček. Cieľom v nasledujúcich rokoch je zapojiť do projektu všetky mestá a obce na Slovensku.