Baťova stanica vo Svite je významnou súčasťou dedičstva Baťovej architektúry a je často označovaná za vstupnú bránu do Vysokých Tatier. Táto národná kultúrna pamiatka je známa svojou obrovskou sklenenou vitrážou, ktorá jej dodáva unikátny vzhľad. Píše o tom Korzár.
Stanica leží na hlavnom železničnom koridore medzi Žilinou a Košicami. Pôvodní architekti projektovali stanicu s tým, že v budúcnosti by mohlo v meste žiť až 55-tisíc ľudí, no posledné sčítanie z roku 2021 ukázalo, že Svit má dnes 7 743 obyvateľov.
Komplexná rekonštrukcia stanice bola súčasťou väčšieho projektu modernizácie železničnej trate medzi Popradom a Lučivnou, ktorá sa začala v septembri 2020. Celkové náklady na modernizáciu tohto približne 13-kilometrového úseku presiahli 140 miliónov eur.
Ukončenie rekonštrukcie
Ministerstvo dopravy informovalo, že rekonštrukcia stanice je úspešne dokončená. Minister dopravy Jozef Ráž mladší oznámil, že čoskoro dôjde k slávnostnému otvoreniu stanice, kde bude prítomná aj verejnosť. „Túto stanicu dal postaviť ešte Tomáš Baťa a dnes môžeme povedať, že je kompletne zrekonštruovaná,” uviedol minister vo videu, kde ukazuje zrekonštruovaný interiér. Zároveň naznačil, že stanica by mohla slúžiť aj ako kultúrne centrum po dohode s mestom.
Zvyšovanie rýchlosti na trati
Rekonštrukcia železničnej trate medzi Popradom a Lučivnou tiež smeruje k záveru. Po modernizácii by mala na tomto úseku vlaková doprava dosahovať rýchlosť až 160 km/h, čo by sa podľa ministra malo stať štandardom na severnej trase z Bratislavy do Košíc.
Zvyšovanie nákladov
Výstavba a rekonštrukcia pod Tatrami sa začala v júli 2020, avšak náklady na realizáciu niekoľkokrát vzrástli o milióny eur. Pôvodne sa očakávalo, že projekt bude stáť 100 miliónov eur, pričom viac ako 77,6 milióna pochádzalo z európskych fondov.
Konečné náklady však presiahli 118 miliónov eur, a po niekoľkých dodatkoch k zmluve so zhotoviteľom sa cena vyšplhala takmer na 142 miliónov eur.
Projekt realizovalo Združenie Tatry 2017, kde hlavným zhotoviteľom je spoločnosť TSS Grade z Bratislavy. V rámci rekonštrukcie bolo vybudovaných sedem železničných mostov, dva nové podchody pre cestujúcich, a zrušené boli všetky železničné priecestia. V oblastiach, kde sa nachádzajú obytné zóny, ako Poprad, Svit a Lučivná, boli pozdĺž trate inštalované protihlukové steny. Modernizácia zahŕňala aj nové zabezpečovacie a oznamovacie zariadenia, trakčné vedenie a ďalšiu infraštruktúru.