Možno ste sa už aj vy zamýšľali nad tým, či sa oplatí jazdiť na LPG. Dacia je momentálne jediná automobilka, ktorá ponúka motory ECO-G100, kombinujúce benzín a LPG, v celej svojej modelovej ponuke, vrátane modelov ako Sandero, Stepway, Logan, Duster a Jogger. Nedávno dosiahla významný úspech – predala už milión vozidiel na LPG, píše portál topspeed.sk.
Tento úspech sa budoval 14 rokov, čo dokazuje, že skvapalnený ropný plyn (LPG) je atraktívnou alternatívou pre mnohých vodičov. Výhodou LPG sú výrazne nižšie prevádzkové náklady.
Dacia sa venuje vývoju LPG technológie od roku 2010 a s 67% podielom na európskom trhu bola do konca júla 2024 jasným lídrom. Až 40 % jej zákazníkov volí práve LPG variant. Trojvalcový motor ECO-G100, uvedený na trh v roku 2020, je silnejší než benzínový variant, má o 10 koní viac a dosahuje krútiaci moment 170 Nm. Okrem úspory nákladov na pohonné hmoty prispieva Dacia aj k znižovaniu emisií.
Výhodou Dacie je, že jej vozidlá sú už z výroby pripravené na LPG pohon. Nádrž na LPG je umiestnená v priestore rezervného kolesa, čo znamená, že nezasahuje do priestoru pre benzínovú nádrž ani do batožinového priestoru.
LPG patrí medzi najlacnejšie palivá na trhu. Napríklad vo Francúzsku je až o 40 % lacnejšie než benzín, čo môže vodičom ušetriť približne 40 eur na každom tankovaní. Na Slovensku stála koncom septembra 1 liter LPG 0,72 eura, zatiaľ čo benzín bol za 1,48 eura a diesel za 1,40 eura. Spotreba LPG je však o niečo vyššia, podľa Dacie približne o 25 % viac než pri benzíne.
V niektorých krajinách majú majitelia LPG vozidiel ďalšie výhody, ako sú daňové úľavy, nižšie environmentálne poplatky alebo stimuly pre prechod na LPG. Na Slovensku tieto úľavy neexistujú, a hoci v Česku existuje eko zľava na diaľničnú známku, platí len pre LNG a CNG, nie pre LPG. Dacia však jasne naznačuje, že plánuje naďalej investovať do LPG technológie, čo je podporené aj nedávnym dosiahnutím miliónového predaja.