Ste unavení, máte na krku rodinu, hypotéku, starších rodičov a veľa ďalších povinností? Toto je niekoľko tipov, ako pracovať efektívne a bez zbytočnej straty energie.
Väčšina zamestnávateľov od svojich podriadených požaduje, aby pracovali rýchlo, presne a pokiaľ možno ešte za dvoch. Je možné taký nápor vydržať a nezblázniť sa? Podľa odborníkov sa to dá zvládnuť, iba musíte vedieť zaobchádzať so svojou energiou a časom. Tu je deväť užitočných tipov, ako na to.
Stanovte si priority
Nie je úloha ako úloha! Ak máte v ten deň vykonať množstvo nevyhnutností, nestačí si ich len napísať na papier a odškrtávať. Môže sa totiž stať, že na to najdôležitejšie vám už nezostane čas ani sila. Ale to by potom znamenalo problém.
Nerobte viac vecí naraz
Hovorí sa, že ženy sú majsterkami v multitaskingu, teda majú schopnosť robiť viac vecí naraz. Ste tiež ten prípad? Prečo nie, sú činnosti, ktoré sa dajú zvládať spoločne. Napríklad ísť autom a pritom počúvať hudbu. Lenže potom sú úlohy, ktoré predpokladajú vaše plné sústredenie a akákoľvek iná činnosť vás skôr rozptýli a ochudobní o pozornosť a čas.
Veľké úlohy rozkúskujte
Jednotlivé segmenty ešte rozdeľte do niekoľkých menších úloh a pri každej si napíšte dátum, dokedy by mali byť hotové. Vďaka tomu získate jasný plán a vymedzený čas. To vám tiež umožní dodržiavať určitú pracovnú morálku.
Doprajte si pauzu
Pracovať nonstop nie je zdravé, o tom žiadna. Mozog sa len prepáli a telo tiel vyčerpá. Preto si každú hodinku a pol dávajte na pätnásť minút „voraz“. Podľa psychológov takéto pravidelné prestávky znižujú stres a zlepšujú efektivitu práce. Tak to majte na pamäti.
Skúste pravidlo piatich minút
Trápi vás prokrastinácia? A čo to vlastne je? Ide o akúkoľvek činnosť, ktorú si vymyslíte iba preto, aby ste sa nemuseli venovať svojim úlohám. Ak sa vám do niečoho nechce, povedzte si, že sa tomu nebudete venovať päť minút. Čo je to päť minút? Skoro nič, to zvládnete! Počas tejto doby môžete odpísať na mail, zavolať kolegyňu alebo si vyhľadať potrebnú dokumentáciu a vráťte sa k pôvodnej práci.
Odstráňte všetky rušičky
Sú podnety, ktoré vás môžu pri práci rozptyľovať. Preto sa pokúste zbytočné rušičky odstrániť alebo ich eliminovať. Napríklad telefón prepnite do lietadlového režimu. Vypnite sociálne siete. Poproste kolegov v kancelárii, aby na vás nejaký čas nehovorili… Skrátka sa snažte maximálne sústrediť na prácu, ktorá vám tak pôjde oveľa lepšie od ruky.
Zútulnite si prostredie
Podľa štatistík strávite v zamestnaní plných tridsaťpäť rokov, čo je poriadny kus života. Aby ste sa tam cítili dobre, je nutné si svoje pracovné miesto čo najviac zútulniť. Pokiaľ máte šancu hovoriť do farby stien kancelárie, dajte prednosť modrej. Odtieň nebies napomáha lepšiemu sústredeniu. Ak potrebujete pocítiť aj trochu adrenalínu, stavte na červenú. Dodá vám energiu, presnosť a zmysel pre detail!
Stavte na pohyb
Budete sa diviť, ale fyzická námaha a pohyb podporujú koncentráciu, pamäť a inteligenciu. Odborníci preto odporúčajú, aby ste si ráno urobili krátku rozcvičku alebo si šli na pár minút zabehať do parku. Pretiahnete telo, okysličíte mozog a bude vám to hneď lepšie myslieť!
Počúvajte hudbu
O tom, ako sa cítite v zamestnaní, rozhodne v mnohom ohľade vaša nálada. A práve hudba bude tou najlepšou ladičkou emócií. Nielenže vás dokáže nakopnúť, ale aj zlepší vašu pracovnú výkonnosť.