Emisná kontrola je povinnou súčasťou pravidelnej údržby vozidiel. Pre mnohých vodičov môže byť stresujúca, najmä ak ich auto nie je v ideálnom technickom stave. S niekoľkými jednoduchými krokmi však môžete zvýšiť šance, že vaše auto prejde touto kontrolou bez problémov. Píše o tom autobild.pluska.sk.
Podľa slovensko.sk, pri emisnej kontrole sa kontroluje viacero aspektov vozidla, ktoré musia spĺňať zákonné požiadavky. V prvom rade sa overuje identifikácia vozidla, aby sa zhodovala so záznamami. Následne sa preveruje technický stav svetiel, odrazových skiel a ďalších elektrických zariadení, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť premávky. Kontrola podvozku zahŕňa výfukové potrubie, tlmiče a palivovú nádrž, ako aj celkový výkon motora.
Jedným z najdôležitejších bodov emisnej kontroly je meranie zaťaženia životného prostredia, teda emisií výfukových plynov, dymivosti a možných únikov kvapalín, ktoré by mohli ohroziť životné prostredie. Pri autobusoch, kategórií M2 a M3, sa kontroluje aj systém vetrania a kúrenia, ktorý zabezpečuje komfort cestujúcich.
Čo si treba priniesť na emisnú kontrolu?
Podľa portálu slovensko.sk, je na emisnú kontrolu potrebné priniesť niekoľko dokumentov a dokladov. V prvom rade musíte mať vozidlo, ktoré ide na kontrolu, spolu s platným preukazom totožnosti. Dôležitým dokladom je osvedčenie o evidencii, známe aj ako technický preukaz, a to v oboch formátoch – malom aj veľkom. Ak vám bolo osvedčenie o evidencii zadržané, postačí jeho fotokópia a doklad o jeho zadržaní.
Pre vozidlá s LPG alebo CNG pohonom, ktoré nemajú plynové zariadenie priamo od výrobcu, je nutné priniesť aj protokol o montáži plynového zariadenia. Pri opakovanej emisnej kontrole je povinné priložiť aj protokol z predchádzajúcej kontroly, ktorá bola neúspešná.
1. Prehliadka v servise pred emisnou kontrolou
Ak máte pochybnosti o stave vášho vozidla, je najlepšie navštíviť servis niekoľko dní pred plánovanou emisnou kontrolou. Problémy, ako sú netesnosti vo výfukovom systéme, znečistené alebo poškodené zapaľovacie sviečky, zanesený DPF filter (u dieselových vozidiel) alebo chybné senzory, môžu mať negatívny vplyv na výsledky emisnej kontroly.
Dôležitou časťou tejto prehliadky je kontrola chybových kódov v elektronickej riadiacej jednotke (ECU) vášho vozidla. Aj keď sa na prístrojovej doske nezobrazuje žiadna výstražná kontrolka, niektoré chybové kódy môžu byť stále uložené v pamäti ECU. Technik môže tieto kódy nájsť pomocou OBD konektora a môžu spôsobiť neúspech pri emisnej kontrole.
2. Zahriatie motora na prevádzkovú teplotu
Pre správne vykonanie emisnej kontroly musí byť motor vozidla zahriaty na prevádzkovú teplotu. Chladný motor môže počas kontroly vykazovať horšie emisie, pretože čistiace systémy, ako sú katalyzátory a filtre pevných častíc, nefungujú efektívne, kým nie sú dostatočne zahriate.
Aby ste predišli tomu, že technik bude na mieste motor zahrievať a vytáčať ho na vysoké otáčky, odporúča sa pred emisnou kontrolou vyraziť na krátku jazdu. Najlepšie je jazdiť približne 10-15 minút po diaľnici, aby sa motor dostal na ideálnu teplotu. U dieselových áut je dobré niekoľkokrát prudko zrýchliť na vyššie otáčky, aby sa odstránili sadze z výfukového systému.
3. Skontrolujte a vymeňte vzduchový filter
Čistý vzduchový filter je kľúčový pre správnu funkciu motora a nižšie emisie. Ak je filter znečistený alebo upchatý, motor môže nedostávať dostatok vzduchu, čo spôsobí neefektívne spaľovanie a zvýšenie emisií. Vzduchové filtre sú relatívne lacné a jednoduché na výmenu, takže pred emisnou kontrolou určite skontrolujte jeho stav a v prípade potreby ho vymeňte.
4. Kontrola oleja a kvapalín
Zlá kvalita oleja môže nepriaznivo ovplyvniť spaľovanie a zvýšiť emisie. Pred emisnou kontrolou si skontrolujte olej a ak je tmavý alebo starý, vykonajte jeho výmenu. Správne množstvo a kvalita motorového oleja je dôležitá pre efektívne spaľovanie a chod motora.
Rovnako sa odporúča skontrolovať ďalšie kvapaliny, ako napríklad chladiacu kvapalinu a brzdovú kvapalinu. Chladiaca kvapalina je dôležitá pre udržanie stabilnej teploty motora, čo môže tiež ovplyvniť výsledky emisnej kontroly.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)