Centrum Bratislavy a prístav na Dunaji môžu čeliť výraznému rozvoju. Ministerstvo dopravy predstavilo ambiciózne plány, ktoré zahŕňajú rozšírenie centra mesta a výstavbu jedného z najväčších a najmodernejších prístavov na Dunaji.
V Bratislave sa plánuje vybudovanie moderného intermodálneho prístavu na Dunaji. Informuje zoznam.sk. Tento ambiciózny projekt, s odhadovanými investíciami v stovkách miliónov eur, už získal osvedčenie o strategickej investícii od štátu. Podľa materiálu schváleného vládou by výstavba mala začať v marci 2025, pričom ukončenie celého projektu je plánované na začiatok roka 2030.
Minister dopravy Jozef Ráž predstavil ambiciózne plány na rozvoj prístavu na Dunaji. Ak sa projekt podarí zrealizovať, Bratislava by mohla získať jeden z najväčších a najmodernejších prístavov na Dunaji. Výhodou podľa ministra je blízkosť letiska a priame napojenie na železnicu, čo by Bratislave zabezpečilo konkurenčnú výhodu v regióne, keďže Viedeň takýmto prístavom nedisponuje.
Financovanie modernizácie prístavu by malo byť podporené prostriedkami z Nástroja na prepájanie Európy – doprava (CEF). Podľa Ráža je však prvým krokom pre ďalší rozvoj prístavu majetkovo právne vysporiadanie jeho areálu.
Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža je za súčasný zanedbaný stav prístavu zodpovedné nešťastné rozdelenie pozemkov a infraštruktúry počas privatizácie. Keďže štát nevlastnil potrebnú infraštruktúru, nemohol do nej investovať. Tento problém by malo vyriešiť ukončenie súčasnej nájomnej zmluvy na pozemky v roku 2027, čo otvorí cestu k rýchlej modernizácii prístavu.
Nový projekt by zásadne zmenil podobu Bratislavy. Obyvatelia aj návštevníci by sa podľa ministra mohli tešiť na rozšírenie centra mesta o atraktívnu oblasť v súčasnom prístave, ktorý by sa presunul na nové miesto, čím by sa vytvoril priestor pre ďalší rozvoj samotného mestského centra.
Minister dopravy Jozef Ráž vysvetlil postup realizácie projektu: najprv sa vybuduje nový intermodálny prístav v lokalite Pálenisko, následne sa zmení územný plán v oblasti súčasného prístavu, čím sa nové centrum mesta rozšíri od Eurovei. V poslednej fáze je naplánovaná výstavba novej lodenice. Minister zároveň zdôraznil, že celý proces nebude financovaný zo štátneho rozpočtu.
Výstavbu intermodálneho prístavu by totiž mohli pokryť prostriedky z CEF-u, lodenica bude samofinancovateľná a náklady na zmenu územného plánu a predaj existujúcej prístavnej lokality zabezpečia potrebné financie. Ráž tiež uistil, že zmena územného plánu hlavného mesta bude prebiehať štandardným a transparentným spôsobom.