Najviac najazdia autá v Holandsku, najmenej v Lotyšsku. Česi potom patria skôr k menej vyťaženým vodičom. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti carVertical vykonaného na preverovaných vozidlách z Európy. Vzdialenosť, ktorú prejde vozidlo počas jedného roka, môže mnohé napovedať aj do budúcnosti. Informuje tn.cz.
Medzi autami preverenými spoločnosťou carVertical, ktorá sa zaoberá spracovávaním automobilových dát, mala najvyšší priemerný ročný nájazd tá z Holandska (29 851 km), nasledovali vozidlá zo Španielska (29 017 km), Dánska (27 346 km), Belgicka (24 308 km) a Francúzska (23 775 km).
Po troch až štyroch rokoch majú autá z týchto krajín na tachometri okolo 100 000 kilometrov, čo môže ich majiteľov prinútiť na predaj a výber nového vozidla.
„Vyšší počet najazdených kilometrov obvykle značí nižšiu hodnotu vozidla, preto sa vodiči často snažia také vozidlá predať skôr, ako ich cena výrazne klesne. Značné množstvo niekoľko rokov starých vozidiel s vysokým počtom najazdených kilometrov prichádza do Česka zo západnej Európy. Dovoz áut z iných európskych krajinou je pomerne lacný a jednoduchý, takže nemá výrazný vplyv na konečnú cenu ojazdeného auta,“ popisuje odborník na trh s ojazdenými vozidlami zo spoločnosti carVertical Matas Buzelis.
Ročný nájazd automobilov na českých cestách je jeden z najnižších v Európe – 19 155 km. Ale napríklad v susednom Poľsku vodiči prejdú ešte menej – v priemere 17 925 km za rok.
Na prepravu prostredníctvom áut sa spoliehajú viac Slováci (21 230 km) a Nemci (22 542 km).
Aj keď autá v Česku ročne prejdú kratšie vzdialenosti ako v západnej Európe, po desiatich rokoch už môže nájazd takého vozidla dosahovať zhruba 200 000 km.
Ako spoznať stočený tachometer
Pri výbere ojazdeného auta by si vodiči mali dať veľký pozor na tie, ktoré majú nízky počet najazdených kilometrov, pritom sú v ponuke za mimoriadne atraktívnu cenu.
„Nepoctiví predajcovia radi upravujú hodnoty na tachometri s vidinou toho, že zarobia viac peňazí,“ pripomína Buzelis.
Ak sa obzeráte po aute dovezenom zo zahraničia, pravdepodobnosť, že bude mať stočené kilometre, sa podľa neho výrazne zvyšuje.
„Vzhľadom k tomu, že si krajiny údaje o vozidlách nevymieňajú, podvodníci túto medzeru aktívne využívajú. Výsledkom je, že sa do Česka z cudziny dostáva mnoho vozidiel s falšovaným počtom najazdených kilometrov. Pred stretnutím s predajcom by si vodiči mali overiť históriu vozidla a zistiť , či je počet najazdených kilometrov skutočný,“ radí expert carVertical.
„Pri kúpe ojazdeného auta by mali kupujúci absolvovať aj skúšobnú jazdu a nechať vozidlo preveriť v autorizovanom servise,“ dodáva Buzelis.