Plné hybridy sú lákavé nielen pre svoju efektivitu, ale aj preto, že majitelia sa nemusia zaoberať nabíjaním. Použité modely často pochádzajú od starostlivých vlastníkov, čo zvyšuje ich atraktivitu. Tu je výber šiestich modelov, ktoré stoja za pozornosť, píše portál AutoBild.
Základný princíp hybridov je jednoduchý, no prepracovaný: pri brzdení sa kinetická energia využije na nabíjanie malej batérie, ktorá neskôr napája elektromotory a pomáha pohonu. Okrem rekuperácie palivo šetrí aj inteligentný motorový systém, ktorý efektívne rozhoduje, kedy dobíjať batériu pomocou spaľovacieho motora.
Tieto vozidlá sa nenabíjajú káblom a ich batéria má kapacitu len na uchovanie energie získanej rekuperáciou. Na rozdiel od plug-in hybridov plné hybridy dokážu prejsť na čisto elektrický pohon len krátke vzdialenosti. Komponenty fungujú efektívne a batéria je často v optimálnom stave, čo prispieva k vysokej spoľahlivosti technológie.
Dobrým príkladom je Toyota Yaris Hybrid, ktorá v dlhodobom teste na viac ako 100 000 kilometrov, najmä v meste, dosiahla spotrebu pod päť litrov na 100 km. Yaris je atraktívny aj ako ojazdené vozidlo, pretože jeho technológia je na trhu už dlhšie, čo umožňuje nájsť lacnejšie staršie modely.
Podobne je na tom Honda Jazz e, ktorá sa vďaka bezstupňovej automatickej prevodovke pohybuje hladko, čo oceníte najmä v dopravných zápchach. Jazz zaujme aj svojím veľkým interiérom, kde si pohodlne sadnú aj vyšší pasažieri, a zadnými sedadlami Magic Seats, ktoré sa dajú sklopiť ako kino stoličky, čím sa vytvorí veľký úložný priestor. Honda má s hybridmi o niečo menšie skúsenosti než Toyota, a hoci predchádzajúci model z rokov 2008 až 2015 mal podobný koncept, na trhu jazdených vozidiel je viac dostupný jeho nástupca.
Okrem malých áut v tomto výbere nájdete aj kompaktné SUV, aerodynamický hatchback či sedan a dokonca elegantnú limuzínu z vyššej strednej triedy.
Honda Jazz e:HEV (GR3)
Zvonka štíhla Honda Jazz len ťažko prezrádza, aký priestranný interiér ukrýva. Ponúka dostatok miesta pre hlavu aj nohy, a to aj pre vysokých pasažierov v zadnej časti. Tento kompaktný model má viacero výhod: dobrý výhľad z vozidla, moderný a prehľadný kokpit, ako aj malý polomer otáčania, čo ho robí ideálnym na mestskú jazdu.
Veľkou prednosťou je aj nízko umiestnená nakladacia hrana, ktorá uľahčuje manipuláciu s variabilným batožinovým priestorom s kapacitou až 1205 litrov. Pohon zabezpečuje benzínový motor s výkonom 98 koní a dva elektromotory, čo spoločne vytvára výkon 109 koní. Vďaka tomu dokáže 1,3-tonový Jazz zrýchliť na 100 km/h za menej ako desať sekúnd. Napriek tomu však auto nabáda skôr k pohodlnej a úspornej jazde, pri ktorej dosahuje spotrebu okolo piatich litrov na 100 kilometrov.
Čo sa týka nedostatkov, štvrtá generácia Jazzu zatiaľ neukázala veľa problémov. Občas sa však vyskytli sťažnosti na zamŕzanie Garmin navigácie, a to aj napriek aktualizáciám softvéru. Honda tiež vykonala zvolávaciu akciu kvôli možným poruchám kamerového systému a núdzového brzdenia. Táto akcia sa týkala modelov Honda Jazz a Jazz Crosstar, ktoré boli vyrobené medzi januárom 2020 a februárom 2021.
Výroba: od 2020
Cena: od 19 000 eur
Systémový výkon: 109 koní
Spotreba v teste: 5,4 l benzínu na 100 km
Lexus GS 450h
Každý, kto hľadá ojazdené autá, rýchlo zistí, že Lexus GS 450h je na trhu vzácny. Ako nové vozidlo tento model príliš neoslovil európskych zákazníkov, ktorí preferovali nemecké prémiové značky, čo je veľká škoda. Mnohým uniklo, že so šesťvalcom s výkonom 345 koní je možné jazdiť v meste s priemernou spotrebou okolo šiestich litrov paliva. Lexus GS dokáže zrýchliť na 100 km/h za menej ako šesť sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 250 km/h. Tieto vlastnosti sú pôsobivé aj po viac ako desiatich rokoch.
Pohon, a najmä jeho spoľahlivosť, je stále vynikajúca, rovnako ako dlhá životnosť opotrebovateľných dielov, keďže vďaka rekuperácii brzdy, kotúče a doštičky vydržia dlhšie. Okrem verzie s V6 motorom je GS dostupný aj ako hybrid so štvorvalcom (300h) s výkonom 223 koní.
Slabé stránky? V dlhodobom teste sa GS 450h správal takmer bezchybne, ako je pri hybridných modeloch od Toyoty zvykom. Vyskytli sa však dva problémy: Lexus v rámci záruky opravil tečúci tlmič a väčším problémom bola slabšia antikorózna ochrana podvozka. Preto je pri kúpe ojazdeného modelu dôležité skontrolovať stav podvozka. Rovnako dôležitý je stav hybridnej batérie, ktorú vám môže skontrolovať autorizovaný servis.
Výroba: 2012 až 2020
Cena: od 18 000 eur
Systémový výkon: 345 koní
Spotreba v teste: 7,7 l benzínu na 100 km
(Článok pokračuje na ďalšej strane)