Práve teraz je uzavretý most pri vstupe do Banskej Bystrice v smere od Zvolena ponad rýchlostnú cestu R1. Nikto ním aktuálne neprejde. Dôvodom je jeho havarijný stav.
Na sociálnej sieti o tom informuje Integrovaný dopravný systém Banskobystrického kraja. „Most nad rýchlostnou cestou R1 a zároveň cestou I/69 na vstupe do Banskej Bystrice pred Zvolenskou cestou pri mestskej časti Kremnička je z bezpečnostných dôvodov uzavretý,“ uvádza v príspevku.
- AKTUALIZOVANÉ – 17:03
Havarijný stav mosta v Kremničke vedúci ponad rýchlostnú cestu R1 si vyžiadal prísnejšie opatrenia. Po zasadnutí krízového štábu mesta Banská Bystrica rozhodli o uzatvorení frekventovanej R1-ky.
Dospeli k definitívnemu rozhodnutiu, že most, ktorý je prvým pri vstupe do Banskej Bystrice v smere od Zvolena, zbúrajú. Informoval o tom primátor Ján Nosko.
„Napriek tomu, že tento most nie je evidovaný v majetku mesta, ale nachádza sa na našom území, iniciatívne sme ho dali zmonitorovať. Z dôvodu jeho havarijného stavu a akútnej poruchy – praskliny v strednom poli mosta, sme boli nútení už ráno uzatvoriť ho pre akúkoľvek dopravu, peších aj cyklistov. Ide o špecifickú konštrukciu, pri ktorej sa poruchy alebo zmeny prejavujú náhle, čo sa stalo aj v tomto prípade. Táto prasklina však môže spôsobiť kolaps konštrukcie mosta,“ vysvetľuje primátor Ján Nosko na sociálnej sieti.
Vodičov informuje o alternatívnej trase: „V smere od Zvolena do Banskej Bystrice bude premávka z rýchlostnej cesty R1 presmerovaná cez križovatku Sielnica do mesta Sliač, pričom doprava bude pokračovať po ceste I/69 cez Badín, Rakytovce, Sládkovičovu ulicu, križovatku pri Tescu na Radvanský most a bude nasmerovaná na výjazd na rýchlostnú cestu R1. V smere od Donovál a Brezna bude premávka z rýchlostnej cesty R1 presmerovaná cez výjazd pri Tescu na cestu medzi obchodnými domami Tesco a NAY. Následne bude doprava vedená cez Sládkovičovu ulicu a nasmerovaná na výjazd na rýchlostnú cestu R1 pri predajni Zeppelin SK.“
Primátor si uvedomuje vzniknutú situáciu, ktorá vyústi do presmerovania a zahustenia dopravy v meste. Podľa jeho slov sa mimoriadna situácia dá zvládnuť len niekoľko dní, ale z dlhodobého hľadiska je neakceptovateľná.
„Preto som napriek nejasnému vlastníctvu tohto mosta rozhodol, že pristúpime k jeho zbúraniu, aby mohla byť rýchlostná cesta čo najskôr sprejazdnená, a aby nemalo presmerovanie dopravy z R1 negatívne dopady na obyvateľov nášho mesta.“
Pôvodný článok:
Došlo k náhlemu zhoršeniu stavu
Nebude tak obsluhovaná zastávka „Banská Bystrica, Kremnička, TWD“. „Pripravujeme obchádzkový cestovný poriadok o ktorom vás budeme čoskoro informovať,“ dodali na záver. Údajne najnovšia diagnostika ukázala, že je most v havarijnom stave a môže sa kedykoľvek zrútiť.
Neprejdú ním autá a ani chodci. Frekventovaný most nad R1 pri výjazde na Kremničku bolo podľa mesta potrebné uzavrieť z bezpečnostných dôvodov. Na mieste o tom TASR informovali zástupcovia mesta Banská Bystrica.
Uzavretie 50-ročného mosta pre všetku dopravu si vyžiadali výsledky statického posudku po vykonanej pravidelnej prehliadke mosta, ktorý radnica dostala v stredu (18. 9.). Vykonaná hlavná mostná prehliadka zistila viacero závažných porúch na nosnej konštrukcii, potvrdil informácie primátor Ján Nosko.
„Tento most bol posudkom zaradený do triedy sedem, čo je havarijný stav. Predchádzajúca prehliadka pritom konštatovala stav 4 – 5, čiže došlo k náhlemu zhoršeniu stavu tohto mosta, čo môže mať súvis aj s dažďom a jeho zavodnením. Dnes ráno sme hneď zvolali pracovnú skupinu za účasti odborných útvarov mesta, zástupcov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), Slovenskej správy ciest (SSC) a dopravnej polície,“ vysvetlil Nosko s tým, že v tejto súvislosti vyhlásili mimoriadnu situáciu a pristúpili k bezodkladnému opatreniu, a teda uzavretiu mosta nielen pre autá, ale i pre cyklistov a peších.
Ako tiež primátor zdôraznil, situáciu komplikuje aj fakt, že mesto nemá k mostu jednoznačný vlastnícky vzťah a nemá ho ani NDS. Spoločne aj s ministerstvom dopravy však musia nájsť najoptimálnejšie riešenie, ako sa so stavom mosta vyrovnať.
Podľa Noska akékoľvek opravy by boli ekonomicky neefektívne, a preto sa aktuálne javí ako najlepšie riešenie jeho zbúranie.
V súčasnosti pripravujú dočasné dopravné značenie, ktoré bude motoristov navigovať na obchádzku. Bezpečnosť premávky po R1 nie je ohrozená.
„Naším odporúčaním je asanácia, teda odstránenie nosnej konštrukcie. V tomto štádiu už nie je ekonomicky výhodné investovať do takto poškodeného mosta,“ reagoval aj statik Milan Krajči.
Ako uviedol šéf NDS Filip Macháček, o havarijnom stave mosta ponad rýchlostnú cestu R1 sa dozvedel od vedenia magistrátu len pred pár hodinami.
„NDS bude maximálne súčinná pri opatreniach, ktoré sa týkajú mosta. Pre nás je prioritou, aby bola zabezpečená bezpečnosť premávky po R1. Sadneme si k tomu, vyhodnotíme celú situáciu a nastavíme ďalšie kroky. Zatiaľ som bol uistený, že premávka po R1 je bezpečná a nenastali žiadne obmedzenia. Ak bude musieť byť uzavretá R1 pre akékoľvek stavebné práce na moste, urobíme všetko pre to, aby obmedzenia pre motoristov trvali čo najkratšie. Búranie mosta je relatívne jednoduché a ak všetko ide hladko, diaľnica vie byť prejazdná za 24 hodín,“ konštatoval Macháček.
Aj vzhľadom na vlastnícke pozadie mosta podľa kompetentných dnes nie je možné odhadnúť, ako dlho potrvajú dopravné obmedzenia v súvislosti s mostom. Navyše, ako dodal primátor, tým pádom nie je ani jasné, kto to celé zaplatí.