Nový systém monitorovania áut v EÚ: Zníži spotrebu paliva a emisie, alebo ide o zbytočnú kontrolu?

Reklama
Ilustračný obrázok. Foto: edmunds.com, volkswagen-newsroom.com, motorpartner.sk

Európska únia zaviedla nové nariadenia, ktoré umožňujú sledovať spotrebu paliva a energie u vozidiel vyrobených po roku 2021. Tento systém, známy ako OBFCM (On-Board Fuel Consumption Meter), je zameraný na monitorovanie spotreby paliva a emisií CO2. Výrobcovia sú povinní tieto dáta zbierať a pravidelne poskytovať Európskej agentúre pre životné prostredie (EEA), ktorá spadá pod Európsku komisiu, uvádza portál techbyte.sk.

 

Cieľom je znižovanie emisií a zlepšenie kvality ovzdušia. Zvlášť veľký dôraz sa kladie na plug-in hybridy, ktoré v laboratórnych podmienkach dosahujú nízku spotrebu, ale v reálnej prevádzke, najmä ak sa pravidelne nenabíjajú, môžu mať výrazne vyššiu spotrebu.

 

Pomôže tento systém skutočne zlepšiť ovzdušie?

Monitorovanie zahŕňa viaceré údaje. Pri bežných vozidlách so spaľovacím motorom sa sleduje celková spotreba paliva, prejdená vzdialenosť a priemerná rýchlosť. U hybridov sa zaznamenávajú údaje o spotrebe v rôznych jazdných režimoch, ako napríklad elektrická jazda, nabíjanie batérie a množstvo energie dodanej zo siete.

OBFCM monitoruje:

Pre spaľovacie motory:

  • Celkovú spotrebu paliva v litroch (počas životnosti vozidla),
  • Prejdenú vzdialenosť v kilometroch,
  • Priemernú rýchlosť vozidla v km/h.

 

Pre hybridy:

  • Celkovú spotrebu paliva v litroch,
  • Spotrebu v režime vybíjania batérie,
  • Spotrebu v režime nabíjania,
  • Prejdenú vzdialenosť v jednotlivých režimoch (elektrická jazda s/vypnutým motorom, dobíjanie),
  • Celkovú energiu dodanú do batérie zo siete v kWh.

 

Majitelia vozidiel môžu odmietnuť zdieľanie týchto údajov pri návšteve servisu alebo kúpe auta, čím zabránia ich odosielaniu Európskej komisii. Hoci sú tieto údaje anonymizované, každé vozidlo je identifikovateľné prostredníctvom VIN čísla, čo znamená, že dáta môžu byť priradené k konkrétnemu vozidlu.

 

Zavedenie týchto pravidiel vyvolalo rôzne reakcie. Kritici tvrdia, že systém sa primárne sústreďuje na spaľovacie motory a hybridy, zatiaľ čo elektromobily, ktoré môžu tiež vykazovať vyššiu reálnu spotrebu než deklarovanú, nie sú rovnako monitorované.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie