Zákazníci, ktorí pravidelne nakupujú cez internet, musia v drvivej väčšine prípadov prácne zadávať citlivé údaje z karty. Známa spoločnosť chystá revolučné zmeny, ktoré zvýšia bezpečnosť aj komfort pri online platbách.
V Európe sa o pár rokov zavedie nový štandard pre platby cez internet. Spoločnosť MasterCard avizuje zmeny v oblasti platobných kariet, ktoré zmenia spôsob úhrad za tovary a služieb v online prostredí.
V súčasnosti pri platbe online zadávame veľké množstvo citlivých údajov z našej platobnej karty. Tento proces môže byť časovo zdĺhavý, a aj nepríjemný, pokiaľ máme obavy o bezpečnosť údajov. Slováci nakupujúci cez internet by tak čoskoro mali pocítiť zvýšenú úroveň zabezpečenia ako aj jednoduchosti platieb, informuje techbyte.sk.
Pri tokenizácii sú citlivé údaje, medzi ktoré patria napríklad číslo platobnej karty, dátum exspirácie či ochranné trojčíslie z karty, nahrádzané jedinečným náhodne vygenerovaným tokenom.
Tento token sa použije pri platobnej transakcii namiesto vašich reálnych údajov z karty, čím sa výrazne eliminuje riziko odcudzenia či zneužitia dát. Tokeny sú navyše zabezpečené biometrickou autentifikáciou, čo znamená, že na ich použitie bude potrebný napríklad odtlačok prsta alebo rozpoznanie tváre.
Prvou výhodou pre zákazníkov nakupujúcich online bude predovšetkým pohodlie. Nebudete nútení manuálne zadávať citlivé údaje z karty alebo si ich ukladať pre ďalšie platby. Postačí jednoduché potvrdenie úhrady pomocou biometrie. Tokenizácia taktiež prináša aj vyššiu úroveň bezpečnosti.
Prieskum spoločnosti Juniper Research očakáva, že do roku 2028 dosiahnu straty spôsobené online podvodmi až 91 miliárd dolárov (82 miliárd eur). Tokenizácia by mala tieto čísla výrazne stlačiť nadol, čo je dobrou správou nielen pre zákazníkov, ale aj pre obchodníkov, ktorí tak môžu ponúkať bezpečnejšie platobné riešenia.
Mastercard si pre zavedenie tejto technológie zvolil Európu, ktorú považuje za lídra v oblasti platobných inovácií. Bezpečnostné opatrenia, ako sú bezkontaktné platby a online bankovníctvo, tu zažili veľký progres a získali na popularite medzi spotrebiteľmi.
Podľa Valerie Nowak, výkonného viceprezidenta pre produkty a inovácie v spoločnosti Mastercard, tokenizácia naberá na obrátkach a očakáva sa, že do roku 2030 bude táto technológia bežnou súčasťou každodenných transakcií.
So zavedením tokenizácie prichádza ale aj viacero výziev. Napriek tomu, že ide o významný krok vpred, je potrebné zabezpečiť, aby všetky zúčastnené strany, vrátane bánk a obchodníkov, sa pripravili na túto zmenu. Okrem toho bude dôležité, aby si zákazníci osvojili nové postupy a pociťovali pri používaní tokenizácie komfort.
Zatiaľ nie je možné presne odhadnúť, ako veľmi tento krok zníži počet online podvodov, avšak prvotné odhady naznačujú výrazné zlepšenie.
Zmeny v online platbách, ktoré plánuje zaviesť MasterCard, môžu priniesť revolúciu do nakupovania na internete. Vďaka tokenizácii sa zvýši bezpečnosť platieb a pohodlia, čo ocení každý, kto pri online nákupoch má obavy o prípadné zneužite svojich údajov.
Európa, ktorá sa často stavia do úlohy lídra v technologických inováciách, bude aj tentoraz na vrchole piedestálu tejto významnej zmeny. Bude však zaujímavé sledovať, ako rýchlo sa nová technológia rozšíri a aký bude mať dopad na globálny trh.