Prehliadanie on-line videí zvyšuje pocit nudy, tvrdí štúdia kanadských vedcov z univerzity v Toronte. Rýchle prepínanie podľa výskumu spôsobuje silnejšie pocity nudy ako kontinuálne sledovanie jedného videa.
Prehliadanie videí na sociálnych sieťach TikTok alebo YouTube môže byť značne náhodná záležitosť, kde sa medzi priemernými pokusmi o pobavenie skrývajú internetové „skvosty,“ píše portál ČT 24. Vedci teraz ale zistili, že prepínanie z videa na video alebo preskakovanie v tom istom videu k lepšiemu zážitku príliš nepomáha – ľudia sa potom v skutočnosti naopak ešte viac nudia.
Hlavná autorka výskumu Katy Tamová z Univerzity Toronto Scarborough uviedla, že nuda úzko súvisí s pozornosťou. „Keď ľudia neustále prepínajú medzi videami, prestávajú sa im naozaj venovať a stále hľadajú niečo zaujímavejšie. To môže viesť k zvýšeným pocitom nudy,“ vysvetlila Tamová. „Potešenie často pramení z toho, že sa do videa ponoríme, a nie z toho, že ho prechádzame,“ popísala hlavná autorka štúdie.
Výsledky sa zhodujú s inými štúdiami, uviedli kanadskí vedci. Predchádzajúce práce naznačili, že zatiaľ čo úľava od nudy je pre ľudí hnacím motorom na používanie sociálnych médií alebo smartfónov, zdá sa, že používanie týchto technológií tento pocit ešte zhoršuje.
Štúdia kanadských vedcov zverejnená vo vedeckom časopise, ktorý sa venuje experimentálnej psychológii (Journal of Experimental Psychology), zahŕňa 1200 respondentov v rámci siedmich rôznych experimentov.
„Náš výskum ukazuje, že ľudia síce pretáčajú videá rýchlo dopredu alebo ich preskakujú, aby sa nenudili, ale v skutočnosti ich toto správanie môže znudiť ešte viac,“ povedala Tamová. „Rovnako ako v kine platíme za pohlcujúci zážitok, tak aj pri videách nám často prináša pôžitok to, keď sa do nich pohrúžime, a nie keď ich prelietavame,“ pokračovala. „Kým stlačíte tlačidlo rýchleho pretáčania alebo video preskočíte, tak by možno bolo lepšie hľadať spôsoby, ako sa pri sledovaní sústrediť,“ radí vedkyňa.