Rozdávanie pokút za prekročenú rýchlosť by chceli mať samosprávy vo svojej kompetencii. Polícia nie je proti, ale obáva sa prípadného zneužívania, ako to ukázala prax v niekoľkých prípadoch.
Obce už niekoľko rokov žiadajú štát o možnosť vyberať pokuty za rýchlu jazdu. Samosprávy tvrdia, že by dokázali zastrešiť efektívnejší výber pokút za prehrešky vodičov. Štát ale argumentuje nedostatkom personálu na miestnych úradoch a experti sa obávajú zneužívania radarov, píše STVR.
Samosprávy majú doposiaľ v kompetencii udeľovanie pokút iba za nesprávne parkovanie. Už roky pritom apelujú na rozšírenie kompetencií, pod ktoré by spadalo napríklad pokutovanie prekročenej rýchlosti.
„Vyvodzovanie subjektívnej zodpovednosti vodiča vozidla je časovo, personálne a finančne nákladné. Policajný zbor však nemá dostatočné personálne ani technické kapacity na riešenie všetkých deliktov v statickej doprave,“ informovalo ministerstvo vnútra na svojej webovej stránke.
Zákon síce umožňuje obciam pokutovať prekročenie rýchlosti, ale táto legislatíva nie je úplne jasná, a preto sa mestá a obce do projektu kúpy radarov nehrnú.
„Legislatíva je nejednoznačná. Nový zákon o obecnej polícii by výrazne prispel k zníženiu nehodovosti a k zvýšeniu celkovej bezpečnosti v cestnej premávke,“ podotkla hovorkyňa mesta Modra Zuzana Tichá.
Združenie miest a obcí tvrdí, že práve samosprávy by dokázali efektívne dohliadať na vodičov a dodržiavanie predpisov. Peniaze z pokút by putovali do miestneho rozpočtu.
„Keď bude jasné, taxatívne vymedzené, že mestská polícia má vo svojej pôsobnosti kontrolu dodržiavania maximálnej povoľnej rýchlosti, je oprávnená ju kontrolovať, vydávať sankcie. Sankcie sú príjmom miestnej samosprávy. Podobne ako to je v Čechách, bude to celé vyriešené,“ skonštatoval predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik.
Polícia s rozšírením kompetencií v súvislosti s udeľovaním pokút. „Polícia je otvorená konštruktívnym diskusiám a víta každú aktivitu, ktorá môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách a všetkých účastníkov cestnej premávky,“ reagoval hovorca Prezídia Policajného zboru Roman Hájek.
Skúsenosti zo susedných krajín ukazujú, že samosprávy sú schopné tento systém aj zneužiť. Sú známe incidenty, keď mesto alebo obec úmyselne schovalo tabuľu so zmenou rýchlosti.
„Sú obce, kde preferujú v prvom rade bezpečnosť a dávajú to na takých miestach, kde treba ochraňovať chodcov, cyklistov atď., kde tá rýchlosť je nastavená úplne objektívne. A potom sú také mestá, kde sa snažia naplniť čo najviac rozpočet,“ zhodnotil dopravný analytik Jozef Drahovský.
Združenie miest a obcí Slovenska rokuje s vládou, aby zákon jasne určil, kto môže pokutovať rýchlosť v obciach. Predseda združenia Jozefa Božika tvrdí, že by novela zákona o mestskej polícii mohla byť predmetom diskusie v parlamente už o pol roka.