fbpx

Ako veľmi sú elektromobily skutočne EKOLOGICKÉ? Pozrite si POROVNANIE s ostatnými typmi áut

Ilustračné foto. Zdroj: Autoviny.sk

Elektromobily sú často považované za najekologickejšiu formu osobnej dopravy a do tejto kategórie sa často zaraďujú aj hybridné vozidlá. Napriek tomu sú tieto automobily často kritizované za negatívny dopad na životné prostredie, najmä kvôli výrobe ich batérií, píše theicct.org.

Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) preto pripravila štúdiu, ktorá analyzuje množstvo skleníkových plynov produkovaných počas celého životného cyklu automobilov – od výroby cez používanie až po ich likvidáciu. Výsledky tejto štúdie môžu byť prekvapujúce, najmä pre prívržencov hybridných áut.

Podľa tejto štúdie elektromobily zostávajú najčistejšou voľbou pre osobnú dopravu, a to aj napriek tomu, že ich výroba vyžaduje vyššie emisie skleníkových plynov, najmä kvôli batériám. Napriek tomu sa tieto zvýšené emisie vyrovnajú po najazdení približne 18 990 kilometrov v porovnaní s tradičnými spaľovacími vozidlami a po 31 850 kilometroch v porovnaní s hybridmi, pretože počas prevádzky elektromobily neprodukujú žiadne emisie.

V priebehu celého životného cyklu plug-in hybridy, ktoré sú elektromobilom najviac podobné, vytvoria dvojnásobné množstvo skleníkových plynov. V prípade porovnania s klasickými hybridmi je toto množstvo 2,2-krát vyššie pri sedanoch a 2,5-krát vyššie pri SUV. V porovnaní so spaľovacími automobilmi je to až 3,5-krát viac. Tieto hodnoty vychádzajú z aktuálneho stavu elektrickej siete, ktorá zahŕňa aj neobnoviteľné zdroje energie. Ak by sa elektromobily nabíjali výhradne z obnoviteľných zdrojov, porovnanie by sa ešte viac zlepšilo v prospech elektromobilov – na 4,9-násobok v prípade hybridných SUV a na 6,7-násobok v porovnaní so spaľovacími autami.

Je tiež očakávané, že SUV, bez ohľadu na typ pohonu, produkujú viac emisií ako sedany, a to hlavne kvôli ich vyššej hmotnosti a nižšej efektivite. Zaujímavým zistením je, že aj plne elektrické SUV majú nižšie emisie než ich spaľovacie alebo hybridné verzie.

Autori štúdie predpovedajú, že v nasledujúcich rokoch sa výhoda elektromobilov bude ešte viac zvyšovať. Do roku 2030 by sme mohli očakávať, že nové modely elektromobilov budú energeticky ešte účinnejšie, pričom sa zvýši podiel obnoviteľných zdrojov energie v elektrickej sieti. Vďaka tomu by rozdiel v množstve produkovaných skleníkových plynov medzi elektromobilmi a plug-in hybridmi mohol vzrásť na 2,1-násobok pri sedanoch a 2,2-násobok pri SUV modeloch.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie