Ako v horúcom počasí prežiť cestu autom? Pomôžu vychytávky, o ktorých ste možno nevedeli

Cestovanie v horúčave si môžeme spríjemniť už pred samotnou cestou, a to funkciou, ktorú má v súčasnosti veľká časť áut. Zdroj: Reprofoto/SleepScore,Shop Owner Magazine

Kolóny, nervózni vodiči, časový tlak a hlavne teplo – pre vodičov vražedná kombinácia. Neprospievajú im ani tropické noci s teplotami nad 20 °C, po ktorých ostražitosť rapídne klesá nielen za volantom, ale aj u chodcov. Ako byť za volantom stále v strehu? Napríklad aj vďaka vychytávkam, ktoré vaše auto má a o ktorých možno ani neviete. Informuje CNN Prima News.

Cestovanie v horúčave si môžeme spríjemniť už pred samotnou cestou, a to funkciou, ktorú má v súčasnosti veľká časť áut. Keď totiž podržíte odomykacie tlačidlo na kľúči pre diaľkové ovládanie, stiahnu sa vám všetky okná.

Takéto vyvetranie by malo predchádzať zapnutiu klimatizácie.

„Potom zatvorte, necháte klimatizáciu bežať s tým, že zapnete vnútornú cirkuláciu. Ochladenie v kabíne by malo byť výrazne rýchlejšie. Až potom musíte prepnúť na vonkajší okruh,“ prezradil dopravný expert Roman Budský pre CNN Prima NEWS.

Pokiaľ kvôli klimatizácii nechceme skončiť s boľavým krkom a nádchou, nemali by sme mať výdychy namierené priamo na telo a hlavu. Akonáhle sa začneme približovať cieľu, je dobré začať teplotu postupne zvyšovať, radí Budský.

„Aby pre nás nebol teplotný šok, až vystúpime,“ vysvetlil.

S klimatizáciou pomôže aj priehradka u spolujazdca, ktorá nám ochladí tekutiny alebo vrecko s desiatou.

„Druhý variant samozrejme je, že si schránku otvoríte a budete mať ďalší prísun studeného vzduchu,“ spomenul dopravný expert Igor Sirota pre CNN Prima NEWS.

Teplo pôsobí ako pivo

Klimatizácia však nemusí vyhovovať každému. Horúco v kabíne si potom ale vyberie svoju daň. Keď teplomer ukazuje 25 ° C, vodič sa cíti, akoby vypil malé pivo. Akonáhle sa vyšplhá ešte o desať stupňov vyššie, pôsobí to na šoféra ako veľké pivo.

„Máte pomalšie reakcie a ste samozrejme nevrlejší,“ popísal Sirota.

A pri dlhších cestách aj unavenejšie. Mikrospánok na seba nemusí nechať dlho čakať a cesta na dovolenku môže dopadnúť aj tragicky.

„Úplne najhoršie je ísť v aute, ktoré spí,“ konštatoval Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravnej ČVUT. Akonáhle sa vodič prestane sústrediť na značky, je to zle.

„Pomalšie žmurkáte, na tom sú postavené aj systémy, ktoré detekujú mikrospánok,“ upresnil Lokaj.

Pri dlhších cestách je preto ideálne robiť každé dve až tri hodiny minimálne dvadsaťminútovú prestávku, napríklad aj s krátkym zdriemnutím. To by však nemalo presiahnuť 25 minút. Na dlhú cestu k moru je potom ideálne vyraziť buď čo najskôr v noci alebo okolo siedmej hodiny večer.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie